چیلر آب خنک چیست؟

چیلر آب خنک چیست؟

 

 

اینفوگرافی چیلر آب خنک

چیلر آب خنک نوعی چیلر تراکمی می‌باشد که از آن به عنوان مولد سرما در تهویه مطبوع تابستانی، سرمایش‌های فرآیندی و خنک‌کاری تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود.

 تولید سرمایش در چیلر آب خنک بر اساس سیکل تراکمی – تبخیری کار است و در ظرفیت‌های متوسط (بین 20 الی 80 تن تبرید) و بزرگ (100 الی 1000 تن تبرید) طراحی و تولید می‌شود.

از چیلر آب خنک می‌توان جهت سرمایش واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و مجتمع‌های فرهنگی – تفریحی، ورزشی و همین‌طور سرمایش فرآیندی در صنایع شیمیایی، دارویی، غذایی و … و همین‌طور خنک‌کاری تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی استفاده کرد.

چیلر آب خنک (Water Cooled Chiller) با تولید آب سرد، سرمایش مورد نیاز فن‌کوئل‌ها، هواسازها، راکتورهای صنایع دارویی و غذایی، قالب‌های تزریق پلاستیک و تجهیزات صنعتی را تأمین می‌کند.

ساختار چیلر آب خنک

چیلر آب خنک از چهار قسمت اصلی و چندین قطعه کنترلی و حفاظتی تشکیل شده است.

قطعات اصلی‌ای که در همه چیلرهای تراکمی یکسان هستند و در چیلر آب خنک نیز استفاده می‌شوند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط (اکسپنشن ولو) است.

ساختار چیلر آب خنک

دلیل اینکه به این نوع از چیلر تراکمی، چیلر آب خنک گفته می‌شود نوع کندانسور آن است. در چیلر آب خنک کندانسور از نوع آبی بوده و مبرد داغ خروجی از کمپرسور از طریق تبادل حرارت با آب در گردش برج خنک‌کننده تقطیر و سرد می‌شود.

با اینکه برج خنک‌کننده دستگاهی مجزا از چیلر آب خنک می‌باشد اما چون وظیفه آن تأمین آب خنک کندانسور چیلر آب خنک جهت تقطیر و سرد کردن مبرد می‌باشد، کارکرد آن مستقیماً روی عملکرد چیلر آب خنک تأثیر می‌گذارد. به همین دلیل بهتر است چیلر آب خنک و برج خنک‌کننده از یک تولید کننده تأمین شوند و یا حتماً از مناسب بودن ظرفیت برج خنک‌کننده برای چیلر آب خنک اطمینان حاصل شود.

دانلود فایل PDF مقاله چیلر آب خنک چیست؟

انواع چیلر آب خنک

چیلر آب خنک را بر اساس نوع کاربری و همین‌طور قطعات اصلی تشکیل‌دهنده آن می‌توان به انواع مختلفی تقسیم‌بندی کرد.

در جدول زیر تقسیم‌بندی انواع چیلر آب خنک بر اساس نوع کاربری و قطعات اصلی تشکیل‌دهنده آن آمده است:

کمپرسور

نوع کمپرسور به عنوان قلب تپنده در عملکرد چیلر آب خنک تأثیر مهم و مستقیم دارد و همچنین در ضریب عملکرد، راندمان، ابعاد، طول عمر مفید دستگاه، مصرف برق و برودت تولید شده توسط چیلر موثر است.

کندانسور

کندانسور به عنوان واحد تقطیر در چیلر آب خنک نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای دارد. نوع کندانسور و سطح تبادل حرارتی آن تأثیر مستقیم در ضریب عملکرد، راندمان، ابعاد، طول عمر مفید دستگاه، مصرف برق و برودت تولید شده توسط چیلر هوا خنک دارد.

اواپراتور

اواپراتور به عنوان واحد تبخیر نشان‌دهنده نتیجه عملکرد چیلر می‌باشد. به این صورت که برودت مورد نیاز در اواپراتور چیلر آب خنک تولید می‌شود.

نوع اواپراتور و سطح تبادل حرارتی آن تأثیر مستقیم در ضریب عملکرد، راندمان، ابعاد، طول عمر مفید دستگاه، مصرف برق و برودت تولید شده توسط چیلر هوا خنک دارد.

کاربری

نوع کاربری در طراحی و انتخاب چیلر بسیار مهم است بسته به اینکه چیلر برای چه نوع کاربر‌ی‌ای طراحی و تولید می‌شود، نوع کمپرسور، کندانسور و اواپراتور آن می‌تواند تغییر کند.

کاربری‌های عمده چیلر آب خنک عبارتند از تهویه مطبوع تابستانی، خنک‌کاری تجهیزات و سرمایش فرآیندی.

ردیفنوع کمپرسورنوع کندانسور آبینوع اواپراتورنوع کاربری
1سیلندر پیستونیپوسته و لولهپوسته و لولهتهویه مطبوع
2اسکرالصفحه‌ایصفحه‌ایسرمایش فرآیندی
3اسکرو-آیس بانکیصنعتی
4روتاری---
مطالعه مقاله
چیلر جذبی چیست؟

انواع چیلر آب خنک از نظر اجزا

مزایا و معایب چیلرهای آب خنک

چیلرهای آب خنک دارای معایب و مزایایی هستند که در جدول زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

ردیفمعایب  چیلرهای آب خنکمزایای چیلرهای آب خنک
1هزینه تعمیرات و نگهداری بالاهزینه خرید اولیه پایین
2نیاز به برج خنک‌کنندهمصرف برق پایین
3نیاز به سیستم پمپاژ برج خنک‌کنندهعدم نیاز به فضای باز و دسترسی به هوا آزاد
4نیاز به سختی گیر آب جبرانی برج خنک‌کنندهسطح صدا و لرزش کم
5محدودیت در انتخاب اقلیم
(در شهرهای با رطوبت نسبی بالا قابل نصب نیست)
ابعاد و اندازه کوچک مخصوصاً در ظرفیت‌های بالای برودتی
6وابسته بودن چیلر به برج خنک‌کنندهفشار کاری پایین
7مصرف زیاد آبراندمان سرمایشی بالا
8-مناسب جهت دماهای زیر صفری

مزایا و معایب چیلر آب خنک

قیمت

چیلر آب خنک در ظرفیت سرمایشی مشخص به دلیل راندمان بالاتر و نوع کندانسور آن قیمت پایین‌تری نسبت به چیلر هوا خنک دارد.

طبیعی است با بالا رفتن ظرفیت سرمایشی این اختلاف بیشتر و مشهودتر می‌گردد اما با نسبت تقریبی قیمت چیلر آب خنک حدوداً بین 30 تا 40 درصد از قیمت چیلر هوا خنک پایین‌تر می‌باشد.

قیمت چیلر آب خنک

محل نصب چیلرهای آب خنک

با توجه به اینکه چیلر آب خنک بر خلاف چیلر هوا خنک نیازی به جریان هوا برای خنک شدن مبرد داغ داخل کندانسور ندارد، می‌توان چیلر آب خنک را در هر محلی نصب نمود. بطور معمول چیلر آب خنک در قسمت‌های تحتانی ساختمان و داخل موتورخانه نصب می‌گردد اما با توجه به صدا و لرزش پایین چیلر آب خنک می‌توان آن را در فضای باز و پشت‌بام نیز جانمایی نمود.

در صورت نصب چیلر آب خنک در فضای باز و پشت‌بام بهتر است چیلر داخل باکس قرار گیرد تا کمپرسور و قطعات کنترلی در معرض نور خورشید و بارش باران و برف قرار نگیرند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که برج خنک‌کننده که وظیفه تأمین آب سرد جهت تقطیر مبرد داخل کندانسور را دارد می‌بایست در فضای باز و در معرض گردش هوا نصب گردد.

محل قرارگیری چیلر آب خنک

بطور کلی چیلر آب خنک به دلیل فشار کاری کمتر، راندمان بیشتر و صدا و لرزش کمتر، انتخاب مناسب و اقتصادی‌تری می‌باشد اما باید به این نکته توجه داشت که هزینه نگهداری و تعمیرات بالا و مصرف بالای آب آن مخصوصاً در شرایط کنونی، از جایگاه آن به عنوان انتخاب اول می‌کاهد.

از چیلر آب خنک نمی‌توان در مناطق با رطوبت نسبی بالا استفاده نمود. دمای سابکول (subcool) پایین در چیلر آب خنک و فشار کاری پایین، آن را مناسب‌ترین گزینه جهت تولید سرمایش زیر صفر در فرآیندهای شیمیایی، دارویی و صنعتی می‌نماید.

 

مطالعه مقاله
سردخانه کانکسی چیست ؟

پرسش‌های متداول

چیلر آب خنک قابل استفاده برای هر نوع اقلیمی به جز مناطق با رطوبت نسبی بالا میباشد در نتیجه از چیلر آب خنک نمیتوان در شهرهای شمالی و جنوبی کشور استفاده نمود.

چیلر آب خنک به دلیل ابعاد کوچکتر و نداشتن فن، سطح صدا و لرزش بسیار کمی دارد. صدا و لرزش چیلر آب خنک وابسته به نوع کمپرسوری است که در ساخت آن استفاده شده است.

چیلر آب خنک بهتر است در داخل موتورخانه یا فضایی نصب گردد که امکان نگهداری و سرویس دوره‌ای آن مهیا باشد. بطور کلی فضای مورد نیاز جهت نصب چیلر آب خنک، بسیار کمتر از چیلر هوا خنک می‌باشد.

با توجه به ساختار و فشار کاری پایین چیلر آب خنک و بسته به کیفیت نگهداری و راهبری آن، می‌تواند بین 30 الی 40 سال متغیر باشد.

با توجه به ظرفیت برودتی چیلر آب خنک، زمان ساخت آن از 20 روز کاری الی 60 روز کاری میتواند متغیر باشد و بطور کلی زمان مورد نیاز جهت ساخت چیلر آب خنک کمتر از چیلر هوا خنک میباشد.

4.6/5 - (13 امتیاز)

One thought on “چیلر آب خنک چیست؟

  1. حسین حداد میگوید:

    من درشهر قم هستم و آب اینجا بشدت سختی بالایی دارد.
    ممکن است برای استفاده از چیلر آب خنک در قم راهکاری ارایه نمایید؟

    • AbginTahvieh میگوید:

      جهت ممانعت از ورود آب سخت به داخل برج خنک‌کننده و در نهایت کندانسور چیلر، می‌بایست در مسیر آب جبرانی برج خنک‌کننده از سختی‌گیر استفاده شود.

  2. علی فرده غانی میگوید:

    باسلام به عوامل محترم آبگین تهویه..مطالب بسیار آموزنده و کاربردی بود..ممنون👌

    • AbginTahvieh میگوید:

      سلام
      به دلیل نیاز چیلر آب خنک به برج خنک کننده و سیستم پمپاژ آن و هزینه بالای نگهداری آن، بهتر است از نوع هوا خنک استفاده گردد.

  3. محمدحسین میگوید:

    با تشکر، آیا حوزه ی فعالیت مجموعه شما فقط صنعتی هست یا دوره خای آموزشی هم برگزار می کنید؟ امکان شرکت در این دوره ها به چه صورت هست؟

    • AbginTahvieh میگوید:

      دوره های آموزشی هم به صورت تئوری و هم عملی در شرکت آبگین تهویه برگزار می گردد که زمان برگزاری آن ها در صفحه اینستاگرام شرکت اطلاع رسانی می گردد.

  4. محمدحسین میگوید:

    با تشکر، آیا حوزه ی فعالیت مجموعه شما فقط صنعتی هست یا دوره های آموزشی هم برگزار می کنید؟ امکان شرکت در این دوره ها به چه صورت هست؟

    • فرده غانی میگوید:

      سلام وعرض ادب..در فصل زمستات زمانی که دمای هوا به زیر صفر میرسد مشاهده میشه بعضی از چیلر های آب خنک به دلیل هوای خیلی سرد سال کار نمیکنن..چیلر اصلا روشن نمیشه چون آب برج خیلی سرده..چه راهکارهایی برای برطرف کردن این مشکل میتونین پیشنهاد بدین..ممنون میشم راهنمایی کنید

  5. محمد میگوید:

    با سلام ممنون از مطالب مفیدتون
    در مورد مسائل ایمنی و نوع خطرات و کنترل آن دفترچه راهنما یا مطالبی میخواستم

  6. علی میگوید:

    سلام. آیا میشود از آب دریا برای خنک کردن کندانسور استفاده نمود و برج خنک کننده را حذف کنیم. دمای هوا بالای ۵۰ درجه است و دمای آب دریا حدودا ۳۵ درجه. برای نصب در سکوی دریایی

    • حامد عالی نژاد میگوید:

      بله میتوان از آب دریا برای خنک کردن کندانسور چیلر استفاده کرد که شرایط ویژه ای دارد برای کشب مشاوره با شرکت تماس حاصل فرمایید .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با واحد فنی
مشاوره خرید