مینی چیلر چیست؟

مینی چیلر چیست؟

 

 

اینفوگرافی مینی چیلر چیست؟

مینی چیلر دستگاهی است که گرما را از طریق سیکل تبرید تراکمی تبخیری و یا جذبی از سیال واسط (معمولاً آب) گرفته و از طریق ارسال آن به تجهیزات تهویه مطبوع یا دستگاه‌ها و قالب‌های صنعتی تولید برودت و سرمایش می‌کند.

از مینی چیلر (Mini Chiller) در پروژه‌های مسکونی، صنعتی و فرآیندی استفاده می‌شود.

<div id=”68844284629″><script type=”text/JavaScript” src=”https://www.aparat.com/embed/w8ax0?data[rnddiv]=68844284629&data[responsive]=yes”></script></div>

ساختار مینی چیلر

بیشتر مینی چیلرهایی که در بازار وجود دارند از نوع تراکمی تبخیری هستند اما تعداد محدودی شرکت خارجی اقدام به طراحی و تولید مینی چیلر جذبی نیز نموده‌اند که با توجه به گزارش سالیانه سایت علی بابا اقبال برای خرید این نوع مینی چیلرها بسیار کم بوده است.

مینی چیلرها از چهار قسمت اصلی کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و اکسپنشن ولو (شیر انبساط) تشکیل شده‌اند.

در ساخت مینی چیلرها علاوه بر قطعات اصلی از قطعات و کنترل‌آلات دیگری نیز استفاده می‌شود.

ساختار مینی چیلر

قطعات اصلی مینی چیلر

کمپرسور

در ساخت مینی چیلرها مواردی که بسیار مهم هستند و می‌بایست رعایت شوند صدا و لرزش تولیدی کم، ضریب عملکرد بالا و مصرف برق پایین است.

گاهی نیز در ظرفیت‌های پایین برودتی نیاز است که مینی چیلر با برق تک فاز کار کند.

دانلود فایل PDF مقاله مینی چیلر چیست؟

برای رعایت تمام این موارد می‌بایست از کمپرسورهای نوع اسکرال یا روتاری در مینی چیلرها استفاده کرد که صدا و لرزش کم، مصرف پایین و ضریب عملکرد بالا دارند و تا توان 4/5HP نوع تک‌فاز آن‌ها موجود می‌باشد.

اواپراتور

بهترین انتخاب برای اواپراتور مینی چیلرها اوپراتور نوع صفحه‌ای است. این نوع اواپراتور دارای راندمان بسیار بالا و اندازه کوچک است.

در اواپراتور صفحه‌ای بهتر است در مینی چیلرهای با ظرفیت نهایتاً 10 تن نامی استفاده شود و برای مینی چیلرهای بزرگتر از این ظرفیت از اواپراتور پوسته و لوله استفاده گردد.

 کندانسور

نوع کندانسور در مینی چیلر می‌تواند از نوع هوا خنک یا آب خنک باشد اما بطور معمول برای کوچک کردن و یکپارچه کردن سیستم از کندانسور نوع هوایی در ساخت مینی چیلر استفاده می‌شود.

اکسپنشن ولو (شیر انبساط)

اکسپنشن ولو (شیر انبساط) در مینی چیلرها می‌تواند از نوع ترموستاتیک یا الکترونیکی باشد. بسته به ظرفیت و شرایط پروژه می‌توان از یکی از این انواع در ساخت مینی چیلر بهره برد.

قطعات اصلی مینی چیلر

انواع مینی چیلر

از مینی چیلر معمولاً جهت تهویه مطبوع تابستانی مجتمع‌های مسکونی، ویلاها، ساختمان‌های اداری و تجاری استفاده می‌شود اما از مینی چیلر می‌توان جهت کاربری‌های صنعتی نیز استفاده کرد.

ظرفیت پایین، سهولت در جابجایی، مصرف پایین برق و تولید سرما تا دمای‌های پایین گاهاً تا زیر صفر استفاده از آن‌ها را در صنایع به شدت گسترش داده است.

از مینی چیلر در صنایع دارویی، تزریق پلاستیک، شیمیایی، لیزر برش، غذایی، عصاره‌گیری، بهداشتی و … جهت سرمایش‌های فرآیندی، خنک،کاری تجهیزات و قالب،ها و کاربری‌های متنوع دیگر استفاده می‌شود.

انواع مینی چیلر

مزایای مینی چیلرها

مینی چیلرها به دلیل طراحی جمع و جور، به فضای کمتری برای نصب نیاز دارند. این ویژگی مینی چیلرها فضای مناسب جهت اضافه کردن سایر تجهیزات مورد نیاز را در اختیار شما می‌گذارد.

مقدار مبرد مورد استفاده در مینی چیلر در مقایسه با سایر سیستم‌های تبرید مستقیم اندک است.

در واقع مینی چیلرها نسبت به سایر سیستم‌های سرمایشی انبساط مستقیم بیشتر دوست‌دار محیط زیست هستند.

استفاده از برج‌های خنک‌کننده ضرورتی ندارد.

استفاده از آب به عنوان سیال خنک‌کننده باعث می‌شود بارگذاری بسیار خوبی با حداقل پیچیدگی در سیستم در برابر سیستم‌های معادل VRV و VRF داشته باشد.

امکان داشتن مسافت طولانی لوله کشی.

مستقل بودن سیستم تهویه و تبرید.

مزایای مینی چیلر

مبرد

در مینی چیلرها از مبردهای مختلفی استفاده می‌شود اما عمده مبردهایی که در مینی چیلرها استفاده می‌شوند عبارتند از R22 و R407c و R410a.

نوع مبرد در فشار کاری و راندمان مینی چیلر بسیار مؤثر است.

با توجه به فشار کاری هر مبرد نوع کمپرسور، روغن، ابعاد کندانسور و اواپراتور آن متفاوت می‌باشد.

به عنوان مثال فشار کاری در مینی چیلری که مبرد آن R410a است بیشتر از مبردهای دیگر است در نتیجه نوع کمپرسور، اندازه و جزئیات کندانسور و نوع اکسپنشن ولو (شیر انبساط) آن متفاوت است.

مبرد مینی چیلر

مصرف برق مینی چیلر

مصرف برق در مینی چیلرها بسته به ظرفیت برودتی، نوع کمپرسور، تعداد فن، سه فاز یا تک فاز بودن آنها متفاوت است.

به دلیل ضریب عملکرد بالای کمپرسورهای نوع اسکرال یا روتاری که از آن‌ها در ساخت مینی چیلرها استفاده می‌شود مصرف برق و جریان نامی که چیلر مصرف می‌کند کم است.

استفاده از مخزن ذخیره آب سرد تعداد روشن و خاموش شدن کمپرسور را کاهش داده و در نتیجه مصرف برق و جریان مصرفی تا حد قابل توجهی کاهش می‌یابد.

همچنین استفاده از Speed controller برای کنترل فن کندانسور تأثیر بسزایی در مصرف برق فن‌ها دارد.

راه کارهای متنوع و متعدد دیگری برای کاهش مصرف برق و جریان مصرفی مینی چیلر همچون استفاده از کمپرسور مجهز به اینورتر، استفاده از درایو اینورتر فن و … وجود دارد که به دلیل افزایش غیر موجه قیمت مینی چیلر بخاطر استفاده از این قطعات و تجهیزات تولید کننده‌ها و خریداران اقبال کمتری برای استفاده از آن‌ها نشان می‌دهند.

مصرف برق مینی چیلر

محل نصب مینی چیلرها

مینی چیلرها را می‌توان در تراس یا پشت‌بام جانمایی و نصب کرد.

در هنگام جانمایی و نصب مینی چیلرها باید به صدا و لرزش مینی چیلر و امکان دسترسی به آن برای مواقع سرویس و تعمیرات توجه داشت. همچنین مینی چیلر می‌بایست در محلی نصب گردد که گردش هوا بر روی کویل کندانسور آن به سهولت انجام شود.

 

مطالعه مقاله
نحوه انتخاب چیلر

وجود کفشوی در اطراف مینی چیلر جهت تخلیه آب اواپراتور در فصل سرما و یا مواقع سرویس و تعمیرات از مواردی است که می‌بایست در هنگام جانمایی و نصب مینی چیلر به آن توجه شود.

بهتر است مینی چیلر در محلی نصب شود که در معرض مستقیم تابش آفتاب نباشد.

محل نصب مینی چیلر

ضریب عملکرد

مینی چیلرها به دلیل نوع کمپرسور و اواپراتورشان دارای ضریب عملکرد مناسبی هستند.

کمپرسورهای اسکرال و روتاری که در ساخت مینی چیلرها از آن‌ها استفاده می‌شود دارای ضریب عملکرد (COP) بالا و مصرف برق پایینی هستند.

از طرفی اواپراتور صفحه‌ای به دلیل راندمان بالا تأثیر بسزایی در افزایش ضریب عملکرد مینی چیلر دارد.

استفاده از Speed controller و مخزن ذخیره آب سرد از دیگر مواردی هستند که در بالا بردن ضریب عملکرد مینی چیلر و در نهایت راندمان برودتی آن مؤثر هستند.

ضریب عملکرد مینی چیلر

بطور کلی مینی چیلرها به دلیل مصرف برق پایین، ابعاد و اندازه کوچک، صدا و لرزش کم، ضریب عملکرد بالا و استفاده از آب جهت انتقال سرما به فن‌کوئل‌ها و هواساز، گزینه مناسب‌تری نسبت به داکت اسپلیت‌ها جهت واحدهای مسکونی، آپارتمان‌ها و واحدهای اداری – تجاری می‌باشد. همچنین استفاده از مینی چیلرها در صنایع مختلف، امکان تقسیم‌بندی بار برودتی را روی چند دستگاه میسر می‌سازد.

استفاده از مینی چیلرهای تولید داخل به دلیل وجود قطعات یدکی و خدمات فنی در دسترس، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات آن مقرون به صرفه‌تر از تولیدات خارجی می‌باشد.

 

پرسش‌های متداول

مینی چیلر از ظرفیت 2 تن تبرید طراحی و تولید می‌شود.

مینی چیلرها تا ظرفیت 20 تن تبرید طراحی و تولید می‌گردند.

مطالعه مقاله
چیلر تزریق پلاستیک چیست؟

به دلیل دسترسی راحت و ارزان به قطعات یدکی و همین‌طور خدمات پس از فروش، خرید مینی چیلر ایرانی انتخاب مناسب‌تری است.

به دلیل طول عمر بالاتر و عدم بروز نشتی، مینی چیلر گزینه بهتری برای تهویه مطبوع تابستانی نسبت به داکت اسپیلت می‌باشد.

مینی چیلرها را تا ظرفیت 4 تن تبرید نامی می‌توان به صورت تک فاز طراحی و تولید نمود.

4.7/5 - (18 امتیاز)

One thought on “مینی چیلر چیست؟

  1. علی فرده میگوید:

    سلام خسته نباشین..از مینی چیلرها در ساختمانهای مسکونی هم میشه استفاده کرد؟؟باتوجه به صدایی که دارن مزاحمت ایجاد نمیکنن..ممنون میشم راهنمایی کنین

    • AbginTahvieh میگوید:

      حدوداً 110 میلیون تومان که این عدد بسته به شرایط می تواند متغیر باشد
      برای کسب اطلاعات بیشتر با واحد فروش تماس حاصل نمایید

  2. محمدرضا میگوید:

    لطفا اطلاعاتی هم در مورد هزینه ی تعمیر و نگه داری برای واحد های صنعتی کوچک که از این سیستم ها استفاده می کنند ارائه بدهید با تشکر

    • AbginTahvieh میگوید:

      با سلام؛ بسته به نوع سیستم، کاربری و ساعت کارکرد آن، استهلاک و هزینه نگهداری دستگاه می تواند متفاوت باشد
      برای برآورد دقیق تر نیاز به بررسی دستگاه مورد نظر می باشد

  3. ق میگوید:

    سلام برای آپارتمانهای سایز معمولی که سیستم ایرواشر دارند و کارآمدی کافی نداره چه سیستم مدرن تری برای پرمایش و سرمایش قابل جایگزینی هست طوری که جای همون دستگاه ایرواشرنصب شه؟

    • AbginTahvieh میگوید:

      سلام؛ مینی چیلر به همراه فن‌کوئل پیشنهاد می‌شود. برای کسب مشاوره و اطلاعات کامل‌تر، با شماره تماس‌های شرکت به شرح:
      دفتر مرکزی: 02166452514
      کارخانه: 02637852027
      واتس‌اپ: 09125407131
      تماس حاصل نمائید.

  4. محمدرضا دوریشوند میگوید:

    سلام و وقت بخیر. مینی چیلرها برای خانه ویلایی با متراژ بالا مناسب هستند؟ برای یک بنای دوبلکس مجموعا 340 متری میشه از این دستگاه ها استفاده کرد و اینکه قیمت مینی چیلر هواخنک تاپ تهویه رو به همراه هزینه نصب و راه اندازی دستگاه بفرمایید. امکان نصب دستگاه رو در کرج دارید؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با واحد فنی
مشاوره خرید