چیلر هوا خنک چیست؟

چیلر هوا خنک چیست؟

 

 

اینفوگرافی چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک (Air Cooled Chiller) نوعی چیلر تراکمی می‌باشد که از آن به عنوان مولد سرما در تهویه مطبوع تابستانی، سرمایش‌های فرآیندی و خنک‌کاری تجهیزات صنعتی استفاده می‌شود.

اصول کار در چیلر هوا خنک تولید سرمایش بر اساس سیکل تراکمی – تبخیری است.

بدلیل ساختار چیلر هوا خنک، این نوع چیلر تراکمی را می‌توان از ظرفیت‌های برودتی متنوع از 2 تن تبرید الی 2000 تن تبرید طراحی و تولید کرد.

معمولاً ظرفیت‌های بین 2 الی 15 تن تبرید را به عنوان مینی چیلر هوا خنک و ظرفیت‌های بالاتر را به عنوان چیلر هوا خنک مرکزی نام می‌بریم.

از چیلر هوا خنک می‌توان جهت سرمایش واحدهای مسکونی، تجاری، اداری و مجتمع‌های فرهنگی – تفریحی و ورزشی و همین‌طور سرمایش فرآیندی در صنایع شیمیایی، دارویی، غذایی و … و همین‌طور خنک‌کاری تجهیزات و دستگاه‌های صنعتی استفاده کرد.

ساختار چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک از چهار قسمت اصلی و چندین قطعه کنترلی و حفاظتی تشکیل شده است.

قطعات اصلی‌ای که در همه چیلرهای تراکمی یکسان هستند و در چیلر هوا خنک هم استفاده می‌شوند کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و شیر انبساط (اکسپنشن ولو) می‌باشد.

ساختار چیلر هوا خنک

دلیل اینکه به این نوع چیلر تراکمی، چیلر هوا خنک گفته می‌شود نوع کندانسور آن است. در چیلر هوا خنک، کندانسور از نوع هوایی بوده و مبرد داغ خروجی از کمپرسور را از طریق تبادل حرارت با هوای آزاد تقطیر و سرد می‌کند.

کندانسور هوایی در چیلر هوا خنک مجهز به فن می‌باشد. وجود فن به گردش بیشتر هوا روی سطح کویل کندانسور کمک کرده و در نتیجه تبادل حرارت را بین کندانسور و هوای آزاد بیشتر می‌کند تا مبرد بهتر و بیشتر تقطیر شده و دمای آن کاهش می‌یابد.

دانلود فایل PDF مقاله چیلر هوا خنک چیست؟

انواع چیلر هوا خنک

چیلر هوا خنک را بر اساس نوع کاربری و همین‌طور قطعات اصلی تشکیل‌دهنده آن می‌توان به انواع مختلفی تقسیم‌بندی کرد.

در جدول زیر تقسیم‌بندی انواع چیلر هوا خنک بر اساس نوع کاربری و قطعات اصلی تشکیل‌دهنده آن آمده است:

کمپرسور

نوع کمپرسور به عنوان قلب تپنده در عملکرد چیلر هوا خنک تأثیر مهم و مستقیم دارد و همچنین در ضریب عملکرد، راندمان، ابعاد، طول عمر مفید دستگاه، مصرف برق و برودت تولید شده توسط چیلر موثر است.

کندانسور

کندانسور به عنوان واحد تقطیر در چیلر هوا خنک نقش بسیار مهم و تعیین‌کننده‌ای دارد. نوع کندانسور و سطح تبادل حرارتی آن تأثیر مستقیم در ضریب عملکرد، راندمان، ابعاد، طول عمر مفید دستگاه، مصرف برق و برودت تولید شده توسط چیلر هوا خنک دارد.

اواپراتور

اواپراتور به عنوان واحد تبخیر نشان‌دهنده نتیجه عملکرد چیلر می‌باشد. به این صورت که برودت مورد نیاز در اواپراتور چیلر هوا خنک تولید می‌شود.

نوع اواپراتور و سطح تبادل حرارتی آن تأثیر مستقیم در ضریب عملکرد، راندمان، ابعاد، طول عمر مفید دستگاه، مصرف برق و برودت تولید شده توسط چیلر هوا خنک دارد.

کاربری

نوع کاربری در طراحی و انتخاب چیلر بسیار مهم است بسته به اینکه چیلر برای چه نوع کاربر‌ی‌ای طراحی و تولید می‌شود، نوع کمپرسور، کندانسور و اواپراتور آن می‌تواند تغییر کند.

کاربری‌های عمده چیلر هوا خنک عبارتند از تهویه مطبوع تابستانی، خنک‌کاری تجهیزات و سرمایش فرآیندی.

ردیفنوع کمپرسورنوع کندانسور هوایینوع اواپراتورنوع کاربری
1سیلندر پیستونیFin&Tubeپوسته و لولهتهویه مطبوع
2اسکرالمایکروچنلصفحه‌ایسرمایش فرآیندی
3اسکرو-آیس بانکیصنعتی
4روتاری---
مطالعه مقاله
چیلر چیست؟

انواع چیلر هوا خنک از نظر اجزا

مزایا و معایب چیلرهای هوا خنک

چیلرهای هوا خنک دارای معایب و مزایایی هستند که در جدول زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است:

ردیفمزایای چیلرهای هوا خنکمعایب چیلرهای هوا خنک
1هزینه تعمیرات و نگهداری پایینهزینه خرید اولیه بالا
2حذف برج خنک‌کنندهمصرف بالای برق
3حذف سیستم پمپاژ برج خنک‌کنندهنیاز به فضای باز و دسترسی به هوا آزاد
4حذف سختی گیر آب جبرانی برج خنک‌کنندهسطح صدا و لرزش بیشتر
5عدم محدودیت در انتخاب اقلیمابعاد  اندازه بزرگتر نسبت به چیلر تراکمی آب خنک در ظرفیت‌های بالای برودتی
6تنوع در ظرفیت سرمایشیفشار کاری بالاتر
7مناسب جهت کار در فصل زمستانراندمان سرمایشی پایین

مزایا و معایب چیلر هوا خنک

قیمت

چیلر هوا خنک در ظرفیت سرمایشی مشخص به دلیل راندمان پایین‌تر و نوع کندانسور آن قیمت بالاتری نسبت به چیلر آب خنک دارد.

طبیعی است با بالا رفتن ظرفیت سرمایشی، این اختلاف بیشتر و مشهودتر می‌شود.

از آنجایی که ابعاد و ظرفیت کندانسور چیلر هوا خنک به آب و هوا و شرایط محیطی‌ای که در آن نصب می‌شود بستگی دارد با افزایش دمای محیط و رطوبت نسبی اندازه کندانسور نیز بزرگ می‌شود و همین مسئله در افزایش قیمت چیلر هوا خنک تأثیر می‌گذارد اما با نسبتی تقریبی قیمت چیلر هوا خنک حدوداً بین 30 تا 40 درصد از قیمت چیلر آب خنک بالاتر می‌باشد.

قیمت چیلر هوا خنک

محل قرارگیری

چیلر هوا خنک می‌بایست در فضای باز و معرض هوا باشد تا گردش هوا بر روی سطح کویل باعث تبادل حرارت و تقطیر مبرد شود.

از آنجایی که صدا و لرزش چیلر هوا خنک نسبت سایر انواع چیلر بیشتر است پس در جانمایی و تعیین محل قرارگیری آن می‌بایست دقت شود.

در صورتی که چیلر هوا خنک در بام نصب می‌شود می‌بایست وزن و لرزش آن در محاسبات سازه و اسکلت ساختمان در نظر گرفته شده باشد و در صورت امکان از شاسی، لرزه‌گیر و ساپورت‌های مناسب در هنگام نصب استفاده گردد.

مطالعه مقاله
هواساز هایژنیک چیست | انواع هواساز هایژنیک و اتاق تمیز

برای نصب مینی چیلر هوا خنک در تراس واحدهای مسکونی و اداری لازم است امکان دسترسی به قسمت‌های مختلف دستگاه جهت نگهداری و تعمیرات وجود داشته باشد و همچنین مینی چیلر به شکلی جانمایی شود که مشکلی برای گردش هوا روی کویل کندانسور آن وجود نداشته باشد.

محل قرارگیری چیلر هوا خنک

تأثیر دمای محیط در عملکرد چیلرهای هوا خنک

با افزایش دمای محیط، دمای تقطیر مبرد در کندانسور هم افزایش می‌یابد. با افزایش دمای کندانس و کاهش اختلاف دمای محیط و دمای کندانس سطح تبادل حرارتی کندانسور افزایش می‌یابد و کندانسور بزرگتر می‌شود.

به بیانی دیگر برای یک مدل کمپرسور با توان مشخص، با افزایش دمای محیط، کندانسور بزرگتر و با کاهش دمای محیط، کندانسور کوچکتر می‌شود.

پس به زبان ساده‌تر چیلر هوا خنک برای مناطق گرمسیری دارای ابعاد بزرگتر و قیمت بالاتری هست و برای مناطق سردسیر دارای ابعاد کوچکتر و قیمت پایین‌تری هست.

افزایش دمای محیط باعث کاهش محسوس سرمایش تولیدی توسط کمپرسور و افزایش مصرف برق می‌شود.

بعنوان مثال کمپرسور اسکرو مدل CSH-7553-70Y در دمای کندانس 48 درجه سانتی‌گراد 107.5 کیلو وات سرما تولید می‌کند و مصرف برق آن 32.3 کیلو وات است اما همین کمپرسور در دمای کندانس 60 درجه سانتی‌گراد 86.6 کیلو وات سرما تولید می‌کند و مصرف برق آن به 41.4 کیلو وات می‌رسد.

(خروجی نرم افزار طراحی کمپرسور بیتزر (Bitzer) آلمان جهت چیلر هوا خنک در مناطق سردسیر)

خروجی نرم افزار طراحی کمپرسور بیتزر چیلر هوا خنک در مناطق سردسیر

(خروجی نرم افزار طراحی کمپرسور شرکت بیتزر (Bitzer) آلمان جهت چیلر هوا خنک در مناطق گرمسیر)

خروجی نرم افزار طراحی کمپرسور بیتزر چیلر هوا خنک در مناطق گرمسیر

بطور کلی چیلر هوا خنک، راندمان پایینتر و مصرف انرژی بیشتری نسبت به چیلر آب خنک دارد اما هزینه نگهداری پایین و امکان استفاده از آن در هر نوع اقلیمی مخصوصاً مناطق با رطوبت نسبی بالا مانند شهرهای شمالی و جنوبی کشور، آن را جزء انتخابهای اصلی طراحان و مشاوران قرار داده است.

انتخاب صحیح چیلر هوا خنک متناسب با نیاز برودتی و شرایط اقلیمی، مهمترین مرحله خرید چیلر میباشد. به دلیل نوع کندانسور چیلر هوا خنک و تنوع زیاد دمای محیط در اقلیمهای مختلف، توجه به ظرفیت دفع حرارت و سطح تبادل کندانسور، از مهمترین مواردی است که میبایست هنگام خرید به آن توجه شود.

کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سوالات و مشاوره رایگان به شما میباشند.

 

مطالعه مقاله
چیلر تزریق پلاستیک چیست؟

پرسش‌های متداول

چیلر هوا خنک قابل استفاده برای هر نوع اقلیمی مخصوصاً مناطق با رطوبت نسبی بالا میباشد اما از چیلر آب خنک صرفاً در مناطق با رطوبت نسبی پایین استفاده میشود. پس از چیلر آب خنک نمیتوان در شهرهای شمالی و جنوبی کشور استفاده کرد.

به دلیل بزرگتر بودن کمپرسورهای چیلر هوا خنک نسبت چیلر آب خنک در ظرفیتهای برودتی نامی مشخص و مجهز بودن چیلر هوا خنک به فن، طبیعتاً صدا و لرزش چیلر هوا خنک بیشتر میباشد.

برای فضاهای آپارتمانی، چیلر هوا خنک را هم میتوان به صورت مرکزی و هم مجزا جهت هر واحد طراحی و تولید نمود. چیلر  هوا خنک مرکزی را میبایست در پشت بام یا محلی که جریان پیوسته هوا باشد نصب کرد و برای مینی چیلر هوا خنک علاوه بر فضاهای ذکر شده میتوان از تراس هر واحد جهت نصب استفاده نمود.

با توجه به ساختار و فشار کاری بالای چیلر هوا خنک و نوع کاربری و اقلیمی که در آن کار میکند، می‌تواند بین 20 الی 30 سال متغیر باشد.

با توجه به ظرفیت برودتی چیلر هوا خنک، زمان ساخت آن از 20 روز کاری الی 80 روز کاری میتواند متغیر باشد اما بطور کلی زمان مورد نیاز جهت چیلر هوا خنک بیشتر از چیلر آب خنک میباشد.

4.9/5 - (13 امتیاز)

One thought on “چیلر هوا خنک چیست؟

  1. تهویه نگار میگوید:

    با آرزوی موفقیت برای تولید کنندگان ایرانی به ویژه صنعتگران حوزه تهویه مطبوع و برودت صنعتی

  2. مهدی جوادی میگوید:

    با عرض سلام وخسته نباشید به عوامل محترم شرکت ابگین تهویه.مطالب بسیار بسیار اموزنده وجالب بود.ممنوم از زحمات شما عزیزان

    • AbginTahvieh میگوید:

      سلام ممنون، از چیلر هوا خنک در تمام اقلیم‌های کشور می‌توان استفاده نمود ولی از چیلر آب خنک نمی‌توان در شهرهایی با رطوبت نسبی بالا استفاده کرد.

  3. علی فرده غانی میگوید:

    سلام خسته نباشین.چیلر هواخنک با گازR_134 در زمستان چه معایبی دارد..ممنون میشم راهنمایی کنید

  4. محسن میگوید:

    سلام و خسته نباشید
    ممنون از مطالب خوبتون
    در رابطه با کارکرد چیلر هوا خنک در زمستان سوال داشتم که چون عرض کرده بودید در فضای باز نصب میشوند، با کاهش دمای زیاد هوای محیط چه کاری برای اینکه چیلر کارکرد عادی داشته باشد و مقدار ساب کولد مناسب در کندانسر حفظ شود و خطری کمپرسور را تهدید نکند اندیشیده شده است،ممنون میشم اگر توضیح بدید

    • AbginTahvieh میگوید:

      سلام و سپاس از شما
      با کاهش دمای هوای محیط و به تبع آن فشار کندانس، می بایست تعدادی از فن ها از مدار خارج گردد

  5. محمد میگوید:

    با تشکر از مجموعه ی خوبتون، امکان دریافت نمایندگی برون‌مرزی از مجموعه شما به چه نحو می باشد؟

    • AbginTahvieh میگوید:

      افزایش دما باعث افزایش فشار در کندانسور چیلر هوا خنک می شود. در صورتی که کندانسور متناسب با شرایط محیطی محل نصب طراحی شده باشد، چیلر دچار مشکل نمی شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با واحد فنی
مشاوره خرید