چیلر صنعتی چیست؟

چیلر صنعتی چیست؟

 

 

اینفوگرافی چیلر صنعتی چیست؟

چیلر صنعتی (Industrial Chiller) دستگاهی است که از طریق سیکل تبرید تراکمی یا جذبی و با سرد کردن سیال واسط تولید سرمایش و برودت می‌کند. سیال واسط در چیلر صنعتی می‌تواند آب یا اتیلن گلیکول (ضد یخ) باشد.

از سرمایش تولید شده در چیلرهای صنعتی در سرمایش‌های فرایندی، خنک‌کاری تجهیزات و قالب‌های صنعتی، رطوبت‌گیری از هوای فشرده و همچنین تهویه مطبوع استفاده می‌شود.

<div id=”37824878218″><script type=”text/JavaScript” src=”https://www.aparat.com/embed/BveCM?data[rnddiv]=37824878218&data[responsive]=yes”></script></div>

ساختار چیلر صنعتی

چیلرهای صنعتی‌ای که معمولاً در صنایع استفاده می‌شوند از نوع تراکمی هستند و بسته به شرایط مورد نیاز می‌توان از نوع آب خنک یا هوا خنک آنان استفاده کرد.

ساختار چیلرهای صنعتی کاملاً شبیه چیلر تراکمی هستند و در واقع چیلر صنعتی زیر مجموعه چیلر تراکمی می‌باشد.

ساختار چیلر صنعتی

چیلرهای صنعتی از چهار قسمت اصلی کمپرسور، کندانسور، اواپراتور و اکسپنشن ولو (شیر انبساط) تشکیل شده‌اند و علاوه بر این از قطعات مختلف کنترلی و حفاظتی در ساخت چیلر صنعتی استفاده می‌شود.

 دلیل اینکه از چیلر جذبی کمتر و حتی به ندرت در صنعت استفاده می‌شود هزینه خرید، نگهداری و استهلاک بسیار بالای آنهاست در ضمن چیلرهای جذبی در ظرفیت‌های برودتی بالا طراحی و تولید می‌شوند و فاقد کنترل ظرفیت می‌باشند. مجموعه این موارد باعث می‌شود کارفرمایان اقبال کمتری را برای استفاده از چیلر جذبی از خود نشان دهند.

دانلود فایل PDF مقاله چیلر صنعتی چیست؟

تفاوت چیلر صنعتی با چیلر تهویه مطبوع چیست؟

با توجه به کاربرد چیلر صنعتی این نوع چیلر با چیلر تهویه مطبوع تفاوت‌هایی دارد که در این قسمت به آنها می‌پردازیم:

صدا و لرزش

در چیلر صنعتی با توجه به نصب آن در کارخانه‌جات حساسیت در مورد صدا و لرزش نسبت به چیلرهای تهویه مطبوع کمتر است از این رو طراحی در انتخاب نوع چیلر هوا خنک یا چیلر آب خنک و نوع کمپرسور چیلر با چالش کمتری روبرو است.

نوع کمپرسور

با توجه به کم بودن حساسیت وجود صدا و لرزش در کاربری‌های صنعتی، در چیلر صنعتی می‌توان از کمپرسورهای سیلندر پیستونی که صدا و لرزش بیشتری نسبت به انواع دیگر کمپرسور دارند استفاده کرد.

از مزایای استفاده از کمپرسورهای سیلندر پیستونی در چیلر صنعتی قیمت پایین‌تر، ساختار ساده و آشنا برای تعمیرکاران، قابلیت تعمیر، طول عمر بالا و همین‌طور مقاوم بودن این نوع کمپرسورها می‌باشد.

اواپراتور

با توجه به فشار کاری و تنوع دمایی در چیلر صنعتی می‌توان از سه نوع اواپراتور استفاده کرد:

اواپراتور صفحه‌ای، اواپراتور پوسته و لوله و اواپراتور آیس بانکی.

در صنایع تزریق پلاستیک و صنایعی که به حجم آب سرد بیشتری نیاز دارند استفاده از اواپراتور آیس بانکی پیشنهاد می‌شود.

کنترل‌آلات

به دلیل کارکرد مداوم چیلر صنعتی در طول سال و حتی ماه‌های سرد، لازم است از انواع کنترل‌آلات و حفاظت‌ها در تابلو برق و همین‌طور جهت کنترل فشارها و دماها استفاده گردد.

بهترین انتخاب برای کنترل چیلر صنعتی با ظرفیت سرمایشی بالا استفاده از PLC و اکسپنشن ولو الکترونیکی به همراه ترانسمیتر فشار و سنسورهای دمایی می‌باشد.

تفاوت چیلر صنعتی با تهویه مطبوع

هزینه چیلر صنعتی

تعیین هزینه چیلرهای صنعتی با توجه به اینکه می‌بایست در تمام طول سال کار کنند و رنج دمایی آن‌ها متفاوت است بسیار متغیر می‌باشد. برای تعیین قیمت چیلر صنعتی به اطلاعاتی مانند نوع (چیلر آب خنک یا چیلر هوا خنک)، رنج دمای عملکردی، اقلیم محل نصب، مدت زمان کارکرد در طول سال، ظرفیت برودتی واقعی و نامی و شرایط خاص پروژه  نیاز است.

هزینه چیلر صنعتی

محل نصب چیلرهای صنعتی

برای صرفه‌جویی در هزینه لوله‌کشی و کاهش سایز پمپ‌ها معمولاً چیلرهای بزرگ صنعتی را در اتاق‌های تجهیزات مکانیکی در داخل ساختمان نزدیک به فرآیند و تجهیزات خنک‌شونده قرار می‌دهند. بسته به اندازه چیلر و کمپرسور ممکن است برخی از چیلرهای صنعتی بطور مستقیم در کنار فرآیند قرار بگیرند. برخی حتی ممکن است کاملاً در فضای بیرون قرار بگیرند.

با توجه به ساعت کاری بالای چیلرهای صنعتی و استهلاک قطعات و تجهیزات آنها در هنگام جانمایی و نصب می‌بایست فضای لازم برای سرویس و تعمیرات چیلر در نظر گرفته شود و امکان باز و بست قطعات و انتقال آن‌ها ممکن باشد علاوه بر این برای جانمایی و نصب چیلر هوا خنک می‌بایست به فضای خالی مناسب اطراف آن جهت گردش مناسب هوا بر روی کویل کندانسوری توجه داشت.

محل نصب چیلر صنعتی

تابلو برق

تابلو برق در چیلر صنعتی یکی از اجزای بسیار مهم و تأثیرگذار است.

وظیفه تابلو برق در چیلر صنعتی علاوه بر حفاظت الکتروموتورها از قبیل کمپرسورها و فن‌ها در مقابل اضافه بار الکتریکی و دو فاز شدن جریان برق، کنترل و مدیریت عملکرد چیلر است.

تابلو برق می‌تواند با توجه به ظرفیت برودتی، دما و ساعت کاری مورد نیاز کارکرد چیلر صنعتی را کنترل و مدیریت کرده و ترتیب و توالی عملکرد کمپرسورها و فن را تعیین کند.

طراحی صحیح تابلو برق به افزایش عمر دستگاه، بالا رفتن دقت و پایین آمدن ضریب خطای عملکرد دستگاه و همچنین کاهش هزینه‌های تعمیرات بی‌انجامد.

تابلو برق در چیلرهای صنعتی می‌توان به دو صورت ساده و کنترل هوشمند باشد.

در تابلو برق ساده مدار فرمان بصورت سیم‌کشی ساده بین کنترل فاز، کنتاکتورها، کلیدهای حرارتی، رله‌ها، تایمرها و … انجام می‌شود.

در کنترل هوشمند (PLC) کل مدار فرمان و سناریوی کنترل و حفاظت چیلر در داخل برد الکترونیکی پیش‌بینی می‌شود.

بدیهی است دقت و ظرافت عملکرد چیلر صنعتی به کمک تابلو برق مجهز به کنترل هوشمند (PLC) بالاتر از تابلو برق با مدار فرمان ساده است.

تابلو برق چیلر صنعتی

مبرد

مبرد ماده‌ای است سیال (گاز و مایع) که وظیفه آن جذب گرما از سیال واسط (آب یا ضد یخ) به منظور تولید سرمایش و برودت است.

مبرد‌ها دامنه وسیعی دارند و تقسیم‌بندی آن‌ها کار مشکلی است اما طبق استاندارد اشری آمریکا مبردها را بر اساس دو عامل ایمنی و ترکیب شیمیایی طبقه‌بندی می‌کنند.

در موضوع ایمنی مبردها را بر اساس سمی بودن و قابلیت اشتعال مورد بررسی قرار می‌دهند.

مبردها بر اساس درجه مسمومیت در دو گروه A و B جای گرفته‌اند و بر اساس قابلیت اشتعال در سه دسته قرار می‌گیرند.

از نظر ترکیب شیمیایی مبردهای به چهار دسته زیر تقسیم‌بندی می‌شوند:

مبردهای معدنی.

مبردهای فلوئور کربن.

مبردهای هیدروکربنی.

مبردهای مخلوط.

مبرد چیلر صنعتی

نگهداری و تعمیرات چیلر صنعتی

با توجه به حساسیت بالای چیلر صنعتی و لزوم آماده به کار بودن همیشه آن جهت جلوگیری از توقف تولید در واحدهای صنعتی، مبحث نگهداری و تعمیرات به موقع چیلرهای صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

کنترل جریان برق مصرفی چیلر، فشارهای مکش و دهش در چیلر، شستشوی به موقع کندانسور، کنترل روغن کمپرسور، کنترل دمای ورودی و خروجی چیلر، کنترل لوله‌کشی‌ها و اطمینان از عدم نشتی و … از مهم‌ترین مواردی هستند که می‌بایست در نگهداری چیلر صنعتی به آن‌ها توجه شود.

نگهداری و تعمیرات چیلر صنعتی

کاربرد چیلر صنعتی در صنایع

از چیلر صنعتی در صنایع مختلفی از جمله صنایع تزریق پلاستیک، فلزی، دارویی، شیمیایی، بهداشتی، غذایی، لبنی، باطری‌سازی، نساجی، پتروشیمی، پزشکی، خطوط رنگ، عصاره‌گیری و … استفاده می‌شود.

عمده کاربری چیلرهای صنعتی در جدول زیر مشخص شده است:

کاربرد چیلر صنعتی در صنایع

بطور کلی چیلر در صنایع مختلف بسیار پرکاربرد و بعضاً استفاده از آن الزامی است. از چیلرها جهت خنک کاری تجهیزات، قالب‌های صنعتی و جدار راکتورهای دارویی و شیمیایی استفاده می‌شود. به دلیل ساعت کاری و استهلاک بالای چیلرهای صنعتی، در هنگام خرید می‌بایست نسبت به هزینه‌های نگهداری و تعمیرات آن توجه ویژه‌ای داشت.

استفاده از چیلرهای تولید داخل به دلیل وجود قطعات یدکی و خدمات فنی در دسترس، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات را به طرز چشم‌گیری کاهش می‌دهد.

 

مطالعه مقاله
سردخانه کانکسی چیست ؟

پرسش‌های متداول

به دلیل ساعت کاری و استهلاک بالای چیلر صنعتی، بهره‌بردار می‌بایست دسترسی راحت و ارزانی به قطعات یدکی و خدمات پس از فروش داشته باشد از این رو تهیه چیلر صنعتی از تولید کنندگان داخلی انتخاب مناسب‌تری است.

1- دسترسی آسان به قطعات یدکی
2- امکان تعمیرات آسان
3- خدمات پس از فروش شبانه‌روزی
4- گارانتی بدون قید و شرط
5- قیمت مناسب
مواردی هستند که در هنگام خرید چیلر صنعتی باید به آن‌ها توجه داشت.

در شرایط یکسان قیمت چیلر صنعتی تفاوت چندانی با چیلر تهویه مطبوع ندارد اما در صورت وجود شرایط خاص در پروژه‌های صنعتی، امکان افزایش قیمت چیلر صنعتی نسبت به چیلر تهویه مطبوع وجود دارد.

به دلیل شرایط متفاوت پروژه‌های صنعتی و سرمایش‌های فرآیندی، گاهاً دمای ورودی و خروجی چیلر متفاوت می‌باشد از این رو امکان تنظیم دمای ورودی و خروجی چیلر تا حد معقول وجود دارد.

چیلر صنعتی تا ظرفیت 4 تن تبرید نامی را می‌توان با برق تک فاز طراحی و تولید نمود اما برای ظرفیت‌های بالاتر برودتی، چیلرهای صنعتی به صورت سه فاز طراحی و تولید می‌گردد.

5/5 - (16 امتیاز)

One thought on “چیلر صنعتی چیست؟

  1. آرپژ میگوید:

    سلام
    ممکنه راهنمایی کنید برای چیلر صنعتی زیر صفری کدام نوع چیلر بهتر است هوا خنک یا آب خنک ؟

    • AbginTahvieh میگوید:

      سلام، به دلیل فشار پایین اواپراتور و نیاز به سابکول بیشتر، بهتر است چیلر از نوع آب خنک انتخاب شود

  2. احسان میگوید:

    با سلام
    اشاره کردین که براى دماهاى پایین چیلر آب خنک بهتر هست که استفاده بشه. براى چه رنجى از دما این توصیه میشه؟

  3. مازیار اسحاقی میگوید:

    سلام و خسته نباشید. خواستم بدونم چیلرهایی که در کارگاه برش سنگ استفاده میشن، باید نوع خاصی باشند یا میشه از چیلرهای صنعتی معمولی استفاده کرد؟ ما برای کارگاه برش سنگ با سی ان سی، دنبال خرید چیلر صنعتی تاپ تهویه هستیم و نیاز به مشاوره در مورد ظرفیت، قیمت و نصبش داریم. لطفا راهنمایی کنید.

    • حامد عالی نژاد میگوید:

      باید مشخصات ویژه ای داشته باشند برای کسب مشاوره رایگان میتوانید با شماره شرکت تماس گرفته و با جناب مهندس غفوری یا مهندس عالی نژاد صحبت کنید.

  4. حسین میگوید:

    من استان بوشهرهستم معمولا 8ماه گرما داریم.. تا چ حد دستگاه با چیلرجوابگوهست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با واحد فنی
مشاوره خرید