کمپرسور سیلندر پیستونی (رفتی برگشتی) چیست؟

کمپرسور سیلندر پیستونی (رفتی برگشتی) چیست؟

 

اینفوگرافی کمپرسور سیلندر پیستونی چیست؟

کمپرسور سیلندر پیستونی از پرکاربردترین کمپرسورهای برودتی است که از انواع مختلف آن در ساخت سیستمهای برودتی مانند سردخانه و چیلرهای تراکمی استفاده میشود.

اساس کار کمپرسور سیلندر پیستونی متراکم کردن مبرد در اثر حرکت پیستون در داخل سیلندر میباشد.

در تعیین توان و ظرفیت کمپرسور سیلندر پیستونی تعداد سیلندر، حجم سیلندر، سرعت چرخش میل لنگ و حجم جابجایی مبرد در واحد زمان و موارد دیگر تأثیرگذار هستند.

برای به حرکت در آوردن پیستون در داخل سیلندر از الکتروموتور استفاده میشود که بسته به ساختار کمپرسور میتواند در داخل پوسته و یا خارج از پوسته کمپرسور قرار گیرد.

ساختار کمپرسور سیلندر پیستونی

کمپرسور سیلندر پیستونی چگونه کار میکند؟

کمپرسورهای سیلندر پیستونی (Reciprocating Compressors) ساختاری مشابه موتورهای احتراقی درون سوز دارند با این اختلاف که خود محرک نبوده و فاقد سیستم جرقه هستند. عمل تراکم در سیلندر و به وسیله جابهجایی منظم پیستون که خود به وسیله شاتون به میل لنگ متصل شده است، انجام میگیرد.

نیروی الکتروموتور به عنوان عامل محرک به میل لنگ وارد میشود. میل لنگ حرکت دورانی را تبدیل به حرکت خطی رفت و برگشتی کرده و این حرکت از طریق شاتون به پیستون منتقل میشود. هنگامی که پیستون به سمت پایین حرکت میکند (ضرب برگشت)، با ایجاد خلاء نسبی در محفظه سیلندر موجب باز شدن سوپاپ سمت مکش میشود و گاز یا بخار مبرد به داخل سیلندر کشانده و با حرکت مجدد پیستون به بالا (ضرب رفت) عمل تراکم آغاز گشته و سوپاپ مکش بسته میشود.

دانلود فایل PDF مقاله کمپرسور سیلندر پیستونی چیست؟

با رسیدن پیستون به بالاترین نقطه خود که نقطه مرگ خوانده میشود، سوپاپ دهش باز شده و گاز متراکم که اینک دارای دمای بیشتری نیز شده است از فضای سیلندر خارج میشود. به هنگام بالا رفتن پیستون، اوقاتی وجود دارد که طی آن هر دو سوپاپ مکش و دهش بسته هستند تا به این وسیله فضای سیلندر تبدیل به محفظهای کاملاً بسته و مناسب برای تراکم شود.

برای ایجاد چنین فضایی لازم است که جدار بیرونی پیستون به جدار داخلی سیلندر بسیار نزدیک باشد تا گاز راه فراری از میان این دو جدار نداشته باشد. از این رو جدار خارجی پیستون دارای شیارهایی برای جایگیری واشرهای حلقوی هستند. وجود واشرها و تماس تنگاتنگ آنها با بدنه سیلندر ضمن کاهش اصطکاک امکان فرار گاز یا بخار مبرد را از میان دو جدار استوانهای شکل پیستون و سیلندر از بین میبرد.

کارکرد کمپرسور سیلندر پیستونی

قطعات اصلی کمپرسور سیلندر پیستونی

پوسته

همانطور که از نام این قسمت پیداست در واقع بدنه آن بوده و تمامی قطعات کمپرسور در داخل آن قرار میگیرند.

جنس پوسته کمپرسور سیلندر پیستونی معمولاً از آلیاژ چدن و یا آلومینیوم است و بر روی آن فینهایی جهت تبادل حرارتی با محیط و خنک کاری کمپرسور تعبیه میشود.

پوسته کمپرسور سیلندر پیستونی

سیلندر

سیلندر کمپرسور سیلندر پیستونی محفظه استوانهای شکل، معمولاً از جنس چدن و توخالی می‌باشد که پیستون در داخل آن حرکت خطی میکند و باعث ایجاد تراکم میشود.

سیلندر کمپرسور سیلندر پیستونی

پیستون

پیستون قطعهای استوانهای شکل، معمولاً از جنس آلیاژهای آلومینیوم یا چدن و توپر می‌باشد که در داخل سیلندر حرکت میکند. نتیجه حرکت پیستون در داخل سیلندر منجر به عمل تراکم در کمپرسور سیلندر پیستونی میشود.

پیستون از طریق شاتون به میل لنگ کمپرسور سیلندر پیستونی متصل است.

پیستون کمپرسور سیلندر پیستونی

شاتون

شاتون در کمپرسور سیلندر پیستونی رابط بین میل لنگ کمپرسور و پیستون بوده و حرکت دورانی میل لنگ را به حرکت خطی پیستون در داخل سیلندر تبدیل میکند.

وجور مبرد مایع و یا رطوبت در هنگام تراکم در فضای داخل سیلندر میتواند باعث اعمال فشار هیدرولیکی و شکستگی شاتون شود.

شاتون کمپرسور سیلندر پیستونی

میل لنگ

این قطعه رابط بین قسمت الکتریکی و مکانیکی کمپرسور سیلندر پیستونی محسوب میشود و نیروی محرکه سیم پیچ را به حرکت مکانیکی تبدیل میکند. وجود رطوبت و مبرد مایع در سیلندر میتواند موجب آسیب دیدن میل لنگ شود.

میل لنگ کمپرسور سیلندر پیستونی

اویل پمپ

در کمپرسورهای سیلندر پیستونی با ظرفیت بالا که نیاز به روغن کاری قطعات میباشد.

باید از قطعهای به نام اویل پمپ استفاده کرد تا روغن موجود در کارتر کمپرسور را به سمت قطعات متحرک پمپ کند.

اویل پمپها در کمپرسورهای سیلندر پیستونی از نوع ستارهای هستند و با اتصال به میل لنگ همزمان با استارت کمپرسور شروع به کار میکنند.

اویل پمپ کمپرسور سیلندر پیستونی

شیر مکش

در قسمت ورودی مبرد به کمپرسور قرار دارد و همانطور که از اسمش مشخص است وظیفه آن باز یا بسته کردن مسیر جریان مبرد به داخل کمپرسور سیلندر پیستونی است.

شیر مکش دارای یک یا چند مجرای اضافی جهت نصب پرشر سوئیچ، گیج و شیلنگ سرویس میباشد.

شیر مکش کمپرسور سیلندر پیستونی

شیر دهش

در قسمت خروجی مبرد از کمپرسور قرار دارد و وظیفه آن باز و بسته کردن مسیر خروج مبرد از کمپرسور سیلندر پیستونی است.

شیر دهش مانند شیر مکش دارای یک یا چند مجرای اضافی جهت نصب پرشر سوئیچ، گیج و شیلنگ سرویس میباشد.

شیر دهش کمپرسور سیلندر پیستونی

سایت گلس

این قطعه بر روی کارتر کمپرسور نصب میشود و نشانگر سطح روغن موجود در کارتر کمپرسور میباشد. معمولاً در کنار سایت گلس خطوطی جهت تعیین مقدار حداقل و حداکثر روغن در کارتر نیز پیشبینی شده است.

سایت گلس کمپرسور سیلندر پیستونی

پورت هیتر روغن

این قسمت محل قرارگیری هیتر روغن کمپرسور میباشد و با نصب هیتر در این پورت، هیتر بدون ارتباط مستقیم با روغن در داخل روغن قرار گرفته و موجب گرم شدن روغن در هنگام خاموشی کمپرسور میشود.

پورت هیتر روغن کمپرسور سیلندر پیستونی

سیم پیچ

سیم پیچ به عنوان نیروی محرکه کمپرسور میباشد. در نتیجه برقراری جریان الکتریکی در آن نیروی مغناطیسی ایجاد شده باعث چرخش روتور و در نهایت میل لنگ میشود. حرکت چرخشی میل لنگ توسط شاتون به حرکت خطی پیستون در داخل سیلندر تبدیل شده و باعث تراکم میشود.

سیم پیچ کمپرسور سیلندر پیستونی

سوپاپ مکش

دریچهای در ورودی سیلندر کمپرسور است که در نتیجه حرکت پیستون به سمت پایین و ایجاد خلاء در سیلندر باز شده و اجازه ورود مبرد را به داخل سیلندر میدهد. سوپاپ مکش در هنگام تراکم و خروج مبرد از داخل سیلندر بسته میشود.

سوپاپ مکش کمپرسور سیلندر پیستونی

سوپاپ دهش

دریچهای در خروجی سیلندر کمپرسور است که در نتیجه حرکت پیستون به سمت بالا و پس از تراکم باز شده و مبرد متراکم و پرفشار از آن خارج میشود. سوپاپ دهش در هنگام مکش و تراکم بسته میباشد.

سوپاپ دهش کمپرسور سیلندر پیستونی

ولو پلیت

ولو پلیت صفحهای در کمپرسور سیلندر پیستونی است که بر روی سیلندرها قرار گرفته و سوپاپهای مکش و دهش بر روی آن قرار دارد.

در قسمت زیرین ولو پلیت سیلندر و در قسمت فوقانی آن سرسیلندر کمپرسور سیلندر پیستونی قرارمیگیرد و مابین هر دو قسمت واشر نصب میشود.

ولو پلیت کمپرسور سیلندر پیستونی

واشر

هنگام نصب قطعاتی مانند سرسیلندر، ولو پلیت و شیرها به پوسته کمپرسور میبایست از واشر مابین آنها و پوسته استفاده نمود تا از نشتی مبرد جلوگیری کرد. جنس و ضخامت واشرها توسط شرکتهای تولید کننده کمپرسور تعیین میشوند.

واشر کمپرسور سیلندر پیستونی

انواع کمپرسور سیلندر پیستونی

کمپرسورهای سیلندر پیستونی در هر سه نوع باز، نیم بسته و بسته مورد استفاده قرار میگیرند.

کمپرسورهای باز

استفاده از کمپرسورهای باز به دلیل وزن و هزینه بیشتر و همچنین احتمال نشت مبرد از محل خروج شفت، سختی هم محور کردن دو شفت کمپرسور و الکتروموتور و نیز عمر کوتاه تسمهها در کمپرسورهایی که به صورت غیر مستقیم و پولی به الکتروموتور مرتبط میشوند، بسیار محدود است اما باید توجه داشت که در کمپرسورهای باز، بار گرمایی ناشی از کارکرد الکتروموتور به سیستم خنک کن تحمیل نمیشود.

از کمپرسورهای نوع باز بیشتر در صنعت بستنی سازی و کارخانههای یخ سازی استفاده میشود.

کمپرسور نوع باز سیلندر پیستونی

کمپرسورهای نیمه بسته

برای چیلرها و سردخانههای با ظرفیتهای بالا به طور معمول از کمپرسورهای نیمه بسته استفاده میشود تا ضمن کم حجم شدن کمپرسور و خنک شدن الکتروموتور به وسیله بخار مبرد، امکان دسترسی به قطعات جهت تعمیر و نگهداری وجود داشته باشد.

از مزایای کمپرسورهای نیمه بسته به تنوع ظرفیت برودتی در آنها، امکان تعمیرات، طول عمر بالا و ساختار ساده میتوان اشاره کرد.

از کمپرسورهای سیلندر پیستونی نیمه بسته در سردخانهها و چیلرهای تراکمی استفاده میشود.

کمپرسور نوع نیمه بسته سیلندر پیستونی

کمپرسورهای بسته

کمپرسورهای بسته سیلندر پیستونی در چیلر تراکمی مورد استفاده چندانی ندارند مگر اینکه چیلر دارای چند کمپرسور کم ظرفیت باشد. در هر حال کمپرسورهای بسته بیشتر برای مینی چیلرهای صنعتی و خانگی و سردخانههای کوچک مورد استفاده قرار میگیرند.

کمپرسورهای سیلندر پیستونی بسته دارای قیمت مناسب و لرزش و صدای کمتری هستند ولی امکان تعمیرات در آنها وجود ندارد.

شکل قرارگیری سیلندرها در کمپرسورهای سیلندر پیستونی ممکن است عمودی، خورجینی (v شکل) یا w شکل و تعداد سیلندرهای آنها یک سیلندر و یا چند سیلندر باشد. در کمپرسورهای عمودی که اغلب برای سیستمهای کوچک و کم ظرفیت به کار گرفته میشوند، در اثر گردش یک دور میل لنگ، تنها یک بار عمل تراکم انجام میشود و حالی که در نوعی از کمپرسورهای خورجینی در مقابل گردش یک دور میل لنگ، دو بار عمل تراکم انجام میشود.

کمپرسور نوع بسته سیلندر پیستونی

مبرد

نوع و کیفیت مبرد استفاده شده در کمپرسور تأثیر مهم و مستقیم در کیفیت عملکرد و طول عمر آن دارد.

کمپرسورهای سیلندر پیستونی معمولاً برای کار با چند نوع مبرد طراحی و تولید میشوند. بعنوان مثال عمده کمپرسورهای سیلندر پیستونی امکان کار با مبردهای R22، R134a و R407c را دارند برای شارژ هر یک از این مبردها میبایست روغن متناسب با آن نیز به کمپرسور شارژ شود.

باید توجه داشت در صورت تعویض مبرد میبایست روغن کمپرسور بطور کامل تخلیه شده و داخل کمپرسور توسط گاز R141b شستشو شود و سپس اقدام به شارژ مبرد شود.

باید توجه داشت نوع کمپرسورهای سیلندر پیستونی برای مبردهای با فشار بالا مانند R410a متفاوت میباشند و نمیتوان از این مدل کمپرسورها جهت مبردهای ذکر شده استفاده نمود.

مبرد کمپرسور سیلندر پیستونی

روغن

یکی از مهمترین مواردی که در کارکرد و طول عمر کمپرسور مؤثر است نوع و کیفیت روغن کمپرسور میباشد.

استفاده از روغن با فرمولاسیون، دانسیته و حجم مناسب از مهمترین مواردی است که در هنگام راهاندازی کمپرسور میبایست به آن توجه داشت.

از مهمترین مواردی که در انتخاب روغن میبایست مورد توجه قرار گیرد سازگاری آن با نوع مبردی است که در سیستم در جریان میباشد.

در صورتی که نوع مبرد با نوع روغن سازگار نباشد میتواند پدپده عدم بازگشت روغن به کمپرسور رخ دهد و باعث بروز خسارات جبران ناپذیری به آن شود.

در گام بعدی میزان روغن موجود در کارتر کمپرسور بسیار حائز اهمیت است و مقدار آن نباید از حد تعیین شده کمتر باشد و در آخر استفاده از برندهای معتبر تولید کننده روغن خطر بروز مشکل در کمپرسور را کاهش میدهد.

روغن کمپرسور سیلندر پیستونی

سربندی

ستاره

راه‌اندازی کمپرسور با سربندی ستاره بدین صورت است که در این نوع اتصال راه‌اندازی نرم و عملکرد با توان نامی صورت میگیرد، از طرفی جریان راه‌اندازی بسیار کم بوده و مانع گرم شدن بیش از حد سیم پیچ میشود. از این نوع سربندی برای کمپرسورهای کوچک نهایتاً تا ظرفیت 5 اسب بخار استفاده میشود.

ستاره مثلث

در بیشتر موارد برای کاهش جریان راه‌اندازی کمپرسورهای سه فاز پرقدرت از روش سربندی ستاره مثلث استفاده میشود. در این روش ابتدا سیم پیچ ستاره راه‌اندازی شده پس از سپری شدن جریان راه‌اندازی سیم پیچ ستاره از مدار خارج شده و سیم پیچ مثلث وارد مدار میشود که دلیل آن نیاز به سیم پیچ پرقدرت است.

کاهش جریان راه‌اندازی و کاهش آسیب به دیگر مصرف کنندههای خط، کاهش مصرف برق و راه‌اندازی نرمتر و مهمتر از همه جلوگیری از آسیب دیدن سیم پیچ از مزایای این نوع سربندی است.

مثلث مثلث (Part winding)

در این نوع سربندی کمپرسور دارای 2 سیم پیچ هم قدرت است و سیم پیچ دوم در کسری از ثانیه بعد از سیم پیچ اول وارد مدار میشود.

راه‌اندازی نرمتر کمپرسور، کاهش جریان اولیه راه‌اندازی، کاهش مصرف برق، جلوگیری از آسیب دیدگی سیم پیچها از مزایای این نوع سربندی است، اما عیب این نوع سربندی در لحظه راه‌اندازی میباشد.

در این لحظه تمام بار راه‌اندازی فقط روی سیم پیچ اول است و این امر استهلاک سیم پیچ اول را به شدت بالا میبرد.

در کمپرسورهای سیلندر پیستونی از هر سه این نوع سربندیها برای راه‌اندازی استفاده میشود.

سربندی کمپرسور سیلندر پیستونی

انواع سوختگی کمپرسور

در کمپرسورهای نوع بسته و نیمه بسته سیلندر پیستونی، الکتروموتور توسط گاز مبرد خنک میشود. همانطور که میدانید استاتور (سیم پیچ)، در مسیر گاز قرار گرفته و هنگامی که گاز آلوده و اسیدی شود بلافاصله عایق روی سیم پیچ را خورده و باعث اتصال کوتاه و در نهایت سوختن الکتروموتور خواهد شد. تحت این شرایط دو نوع سوختگی اتفاق خواهد افتاد.

سوختگی خفیف و نقطهای (Mild burnout)

سیم پیچ الکتروموتور کمپرسور اتصال کوتاه به وقوع پیوسته و کمپرسور از کار افتاده است. در اینگونه مواقع اگر اپراتور دستگاه سریعاً متوجه سوختگی شده و اقدام به توقف سیستم نماید امکان آلودگی کل مدار خیلی کم بوده و پس از تعویض سیم پیچ کمپرسور میتوان با تعویض فیلتر درایر و روغن کمپرسور دستگاه را مجدداً راه‌اندازی کرده و مورد بهره برداری قرار داد.

سوختگی شدید (Severe burnout)

بر اثر گرمای زیاد تقریباً بخش اعظم عایق سیم پیچ کمپرسور دچار سوختگی شدید گردیده که باعث آلودگی مدار تبرید و دستگاهها خواهد شد.

انواع سوختگی کمپرسور سیلندر پیستونی

تعمیرات و نگهداری

موضوع تعمیرات و نگهداری کمپرسورهای برودتی بسیار مهم بوده و تأثیر مستقیمی بر روی کیفیت عملکرد و طول عمر آنها دارد.

در کمپرسورهای سیلندر پیستونی نوع بسته امکان باز کردن کمپرسور و تعمیرات آن وجود ندارد اما در مورد کمپرسورهای نوع نیمه بسته و باز امکان باز کردن کمپرسور و تعمیر آن وجود دارد.

در کمپرسور نوع باز به دلیل اینکه این نوع از کمپرسور فاقد سیم پیچ در داخل پوسته است در نتیجه بروز هرگونه مشکل در عملکرد کمپرسور از نوع مکانیکی خواهد بود.

در کمپرسورهای نوع نیمه بسته به دلیل قرار گرفتن قسمت مکانیکی و سیم پیچ کمپرسور در داخل یک پوسته مشترک در صورت بروز مشکل در عملکرد کمپرسور یکی از دو قسمت یا هر دو قسمت میتواند دچار مشکل شده باشد.

در جدول زیر به مواردی که میبایست در طول کارکرد کمپرسور به آن توجه شود اشاره شده است:

ردیفموارد مهم
1کنترل جریان نامی کمپرسور
2کنترل مقدار مبرد در سیستم در حین کار
3کنترل میزان روغن موجود در کارتر کمپرسور در حین کار
4کنترل دمای قسمت سیم پیچ
5کنترل دمای مکش و دهش کمپرسور
6کنترل فشار مکش و دهش کمپرسور
7کنترل  صدا و لرزش کمپرسور
8کنترل پیچ‌های پایه کمپرسور
9کنترل نشت روغن در اتصالات
10کنترل فیلتر روغن 
11کنترل ترمیستور کمپرسور
12کنترل عملکرد اویل پمپ
مطالعه مقاله
کمپرسور دانفوس (Danfoss)

تعمیرات و نگهداری کمپرسور سیلندر پیستونی

ضریب عملکرد

در بین کمپرسورهای برودتی کمپرسورهای سیلندر پیستونی کمترین ضریب عملکرد را دارند.

این موضوع دلایل زیادی همچون فضای مرده بالای سیلندر، تعداد زیاد قطعات متحرک و در نتیجه اصطکاک بالا، ساتار ولو پلیت و … میباشد، اما دلیل اینکه با وجود ضریب عملکرد پایین تمایل برای استفاده از این نوع کمپرسورها همچنان زیاد است تنوع در ظرفیت، طول عمر بالا، قابلیت تعمیر و ساختار ساده آنها میباشد.

ضریب عملکرد در این نوع از کمپرسورها بین 2 تا 3 میباشد.

ضریب عملکرد کمپرسور سیلندر پیستونی

کمپرسور سیلندر پیستونی دو مرحله ای چیست؟

در سیستم‏های برودتی که دمای تبخیر پایینی دارند به دلیل افزایش نسبت تراکم، دمای دهش کمپرسور فوق‏العاده افزایش یافته و توان مصرفی کمپرسور نیز افزایش مییابد، به همین دلیل در دماهای تبخیر پایین باید از تراکم دو مرحله‏ای یا به عبارتی از کمپرسورهای دو مرحله‏ای استفاده کرد.

برای این منظور کمپرسورهای دو مرحلهای توسعه پیدا کردهاند. این کمپرسورها بطور عمده برای کار در دماهای تبخیر پایین با مبردهای R22 ،R404a و R507 طراحی شدهاند. مهمترین مزیت این کمپرسورها این است که در صورت کارکرد با مبرد R404a امکان کاهش دمای اواپراتور تا 60- سانتی گراد وجود دارد.

این کمپرسورها تراکم گاز مکش شده از اواپراتور را طی دو مرحله انجام می‏دهند. کمپرسورهای دو مرحله‏ای دارای دو نوع سیلندر هستند. تعدادی از سیلندرها فشار پایین (LP) و یک یا تعدادی سیلندر هم فشار بالا (HP) هستند. به طور مثال کمپرسور دو مرحله‏ای که دارای 6 سیلندر است، 4 سیلندر LP و دو سیلندر دیگر HP است.

 داخل هر سرسیلندر تعدادی سیلندر قرار دارد. علت بیشتر بودن تعداد سیلندرهای LP این است که گاز مکش شده از اواپراتور که وارد این سیلندرها می‏شود. به دلیل اینکه فشار پایین دارد، دارای چگالی کمتری بوده که در نتیجه دبی حجمی بیشتری دارد.

گاز خروجی از اواپراتور وارد سیلندرهای LP شده و تا فشار میان ‏مرحله (Interstage) متراکم می‏شود. گاز متراکم شده از سیلندرهای LP تخلیه شده و باید وارد سیلندرهای HP شود و تا فشار تقطیر متراکم شود. گاز مبرد که تا فشار میانی متراکم شده قبل از اینکه وارد سیلندرهای HP شود باید خنک ‏کاری شود. برای خنک کردن گاز میان مرحله، مایع مبرد به گاز تزریق شده که با تبخیر مایع مبرد تزریقی، گرمای گاز میان ‏مرحله گرفته شده و خنک می‏شود. گاز خنک شده وارد سیلندرهای HP شده تا فشار تقطیر متراکم و پس از تخلیه از کمپرسور به سمت کندانسور تخلیه می‏شود.

تزریق مایع مبرد به گاز میان مرحله توسط شیر انبساط (اکسپنشن ولو) یا توسط شیر تزریق (Injection valve) انجام می‏شود که مقدار تزریق مایع توسط کنترل‏ کننده CIC که در شکل نشان داده شده است کنترل میشود. یک سنسور روی سرسیلندر HP نصب شده که با افزایش دمای دهش یک سیگنال به CIC فرستاده و CIC به شیر تزریق فرمان داده مقدار تزریق مایع مبرد را تنظیم میکند تا از افزایش دمای دهش جلوگیری شود.

جهت سابکول کردن مایع مبرد و افزایش راندمان سیستم تبرید از یک مبدل حرارتی به نام صابکولر استفاده می‏شود. مایع مبرد خروجی از رسیور دو انشعاب می‏شود. یک انشعاب از بالا به داخل یک راه صابکولر وارد می‏شود و از پایین خارج می‏شود. انشعاب دیگر پس از عبور از شیر تزریق و اوریفیس و کاهش فشار از پایین وارد راه دیگر صابکولر شده که با تبخیر، گرمای مایع را جذب کرده و مایع را صابکول می‏کند. مایع صابکول شده به سمت اواپراتور میرود. مایعی که به داخل صابکولر منبسط شده به سمت کمپرسور رفته و گاز میان مرحله را خنک می‏کند.

 از کمپرسورهای سیلندر پیستونی دو مرحله ای در ساخت تونلهای انجماد جهت کشتارگاهها استفاده میشود.

کمپرسور سیلندر پیستونی دو مرحله ای

شرکت های تولید کننده کمپرسور سیلندر پیستونی

از شرکتهای مهم و بزرگ تولید کننده کمپرسورهای سیلندر پیستونی میتوان به شرکتهای بیتزر آلمان، بوک آلمان، کمپرسور کوپلند چک اسلواکی، دورین ایتالیا، فراسکولد ایتالیا و کریر آمریکا اشاره کرد.

شرکت ها و برندهای تولید کننده کمپرسور سیلندر پیستونی

بطور کلی کمپرسورهای سیلندر پیستونی از قدیمیترین و پرمصرفترین انواع کمپرسورهای برودتی میباشند.

از این نوع کمپرسور در چیلرهای صنعتی و پروژههایی که صدا و لرزش اهمیت چندانی ندارد بطور گسترده استفاده میشود.

ساختار ساده، قابلیت تعمیرات و طول عمر بالا از مزیتهای این نوع از کمپرسورهای برودتی میباشد.

کمپرسورهای سیلندر پیستونی (رفتی برگشتی) در سه نوع باز، نیمه بسته و بسته تولید میشوند که هر یک برای نوع خاصی از کاربری مورد استفاده قرار میگیرند.

 

مطالعه مقاله
کمپرسور چیست؟

پرسش‌های متداول

بله در صورتی که توان آنها یکسان باشد میتوان کمپرسور سیلندر پیستونی را جایگزین هر نوع کمپرسور دیگر نمود.

بله این امکان وجود دارد اما به مرور زمان این خرابی به قسمتهای دیگر کمپرسور نیز آسیب میرساند.

بله، در یک توان مشخص سیم پیچ کمپرسور زیر صفری کوچکتر و ضعیفتر بوده و روزنه سوپاپ دهش آن نیز باریکتر میباشد.

بله کار میکند اما همیشه خطر افزایش دما و سوختگی سیم پیچ کمپرسور شما را تهدید میکند.

میزان بالای مبرد در سیستم باعث ورود مبرد به صورت مایع به کمپرسور شده و به دلیل تراکمناپذیر بودن مایع عمل تراکم موجب آسیب رساندن به قسمتهای مختلف کمپرسور میشود.

4.5/5 - (6 امتیاز)

One thought on “کمپرسور سیلندر پیستونی (رفتی برگشتی) چیست؟

    • AbginTahvieh میگوید:

      دمای کمپرسور هیچ ربطی به نوع کمپرسور نداره، بلکه به دمایی که برای شرایط محیطی در نظر گرفته شده مربوط میشه و هر دو کمپرسور در شرایط یکسان تقریباً دمایی یکسان دارند.
      اغلب چون کمپرسورهای روتاری جهت تهویه مطبوع استفاده میشن و به همین خاطر دمای انتخابی برای کمپرسور بالاتره، شما اینگونه متوجه شدین که دمای کلی کمپرسور روتاری داغ‌تر از نوع پیستونی هستش.

      • سجاد میگوید:

        سلام.. ایشون منظورشون در کمپرسور کولر گازی هست.. و درست هم میگن دمای بدنه کمپرسور روتاری بسیار بیشتر ز بدنه پیستونی است ٠٠ دلیلش هم اینه که در کمپ روتاری کولری دهش سیلندر به پوسته کمپرسور انجام میشه و گاز دهش با پوسته و سیم‌پیچ در تماس مستقیم هست برعکس کمپ پیستونی…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با واحد فنی
مشاوره خرید