تعمیر و نگهداری چیلر

تعمیر و نگهداری چیلر

 

 

اینفوگرافی تعمیر و نگهداری چیلر

توجه به موضوع تعمیر و نگهداری چیلر (Operation and Maintenance of Chiller) بسیار حائز اهمیت است بطوریکه بعضی از کارشناسان اهمیت آن را هم‌رده با حساسیت در هنگام انتخاب و خرید چیلر میدانند.

دقت و حساسیت در امر نگهداری و تعمیرات چیلر باعث افزایش طول عمر آن و کاهش خرابیها شده و از کاهش ضریب عملکرد و افزایش مصرف برق جلوگیری میکند.

دانلود فایل PDF مقاله تعمیر و نگهداری چیلر

شرکت آبگین تهویه در موضوع تعمیر چیلر و نگهداری آن، با داشتن کادری مجرب شامل تکنسین‌های تحصیل کرده و با سابقه که تلفیقی از دانش و تجربه در خود جای می‌دهد؛ یکی از بهترین‌ها می‌باشد و همیشه سعی بر این دارد که در راستای بالا بردن سطح کیفی در موضوع تعمیر چیلر و نگهداری آن، گام بردارد.

راهاندازی اولیه

اولین راهاندازی چیلر میبایست توسط متخصصین و تکنسینهای شرکت تولید کننده چیلر انجام شود. برای راهاندازی اولیه چیلر قبل از روشن نمودن چیلر چند مورد میبایست کنترل شود.

ابتدا اواپراتور و مسیر لولههای رفت و برگشت چیلر و مصرف کنندهها آبگیری میشوند سپس پمپهای گردش آب چیلر روشن شده و آب را بین اواپراتور چیلر و مصرف کنندهها به گردش درمیآورند.

حین گردش آب مسیر توسط شیرهای هواگیری از هوای به تله افتاده در مسیر آب تخلیه میشود. از اتصال برق چیلر اطمینان حاصل کرده و سه فاز ورودی به داخل تابلو برق چیلر کنترل میشود. مهمترین مرحله جهت راهاندازی چیلر وکیوم کردن و تخلیه کامل دستگاه از هوا و رطوبت و همچنین شارژ مبرد میباشد.

پس از انجام موارد فوق دستگاه روشن میشود و حین کار آمپر کمپرسور و فنها، فشارهای مکش و دهش و دمای آب ورودی و خروجی کنترل میگردد.

راه اندازی اولیه چیلر

راهاندازی اول فصل

در ابتدای فصل حتماً میبایست فیلترهای آب ورودی به چیلر و پمپها باز شده و تمیز شوند، در صورتیکه چیلر از نوع هوا خنک است میبایست کندانسور آن با هوای فشرده و یا آب با فشار بالا گردگیری و تمیز شود.

اگر چیلر شما از نوع آب خنک است میبایست علاوه بر شستشوی کندانسور به کمک اسید دیسکلر، برج خنک کننده نیز رسوبگیری و شستشو شود و کلیه فیلترهای آب مسیر باز شده شستشو شوند.

مطالعه مقاله
چیلر هوا خنک چیست؟

در اول فصل گرما نیازی به وکیوم و شارژ مبرد نیست و فقط دستگاه و مسیر گردش آب میبایست آبگیری شوند و پس از روشن نمودن پمپ سیستم هواگیری شود در ادامه بعد از روشن نمودن چیلر میبایست جریان نامی کمپرسور و فنها و همینطور فشارهای مکش و دهش و دماها کنترل شوند تا در صورت وجود موردی خاص در عملکرد چیلر، مشکل شناسایی و برطرف شود.

بسته به ظرفیت چیلر میبایست چند ساعت قبل از روشن نمودن چیلر هیتر روغن کمپرسور روشن شود. کنترل روغن کمپرسور در هنگام استارت بسیار مهم است.

راه اندازی اول فصل چیلر

از سرویس خارج کردن آخر فصل

در پایان فصل گرما چیلر میبایست خاموش شده و آب داخل اواپراتور بطور کامل تخلیه شود.

تخلیه آب اواپراتور از این جهت الزامی و بسیار مهم است چون درصورتیکه که آب در داخل اواپراتور بماند و در فصل سرما به دلیل برودت زیاد هوا یخ بزند می‌تواند باعث ترکیدگی اواپراتور و بروز نشتی و در نهایت اختلاط آب و گاز شود.

کلیه کلیدهای اصلی چیلر میبایست خاموش شوند و درب تابلو برق قفل شود.

از سرویس خارج کردن آخر فصل چیلر

نگهداری و تعمیر چیلر صنعتی

با توجه به ساعت کاری بالای چیلرهای صنعتی موضوع نگهداری و تعمیرات در این نوع از چیلرها بسیار مهم است و انجام صحیح آن میتواند صرفهجویی قابل توجهی را در زمینه مصرف برق و هزینههای جاری برای کارفرما به ارمغان بیاورد.

کنترلهای روزانه، هفتگی، ماهانه، ابتدا و انتهای هر فصل از الزامات مبحث تعمیرات و نگهداری چیلرهای صنعتی است.

شستشوی کندانسور، برج خنک کننده، فیلترهای آب، کنترل آمپر مصرفی چیلر، کنترل روغن فشارهای مکش و دهش، توجه به صدا و لرزش کمپرسور و فن چیلر، بررسی دماهای رفت و برگشت از عمده مواردی است که در موضوع نگهداری و تعمیرات چیلر صنعتی میبایست به آن توجه شود.

 

برای ایجاد نظم و دقت در امر نگهداری و تعمیرات بهتر است از چک لیستهای مناسب این کار استفاده شود.

تعمیر و نگهداری چیلر صنعتی

نحوه نگهداری چیلر تهویه مطبوع

با توجه به اینکه چیلرهای تهویه مطبوع نیمی از سال در حال کار هستند، در ماههای سرد سال میبایست نسبت به سرویس و تعمیرات چیلر اقدام نمود تا در شروع فصل گرما مشکلی برای راهاندازی چیلر وجود نداشته باشد.

شستشوی کندانسور، شستشوی برج خنک کننده، شستشوی فیلترها، کنترل میزان روغن کمپرسور، کنترل عملکرد فنها، کنترل صدا و لرزش کمپرسور، کنترل جریان نامی کمپرسور، کنترل فشار مکش و دهش و دماهای ورودی و خروجی از مهمترین مواردی است که میبایست در هنگام راهاندازی اول فصل مورد توجه قرار گیرند.

تعمیر و نگهداری چیلر تهویه مطبوع

نگهداری و تعمیر چیلر تراکمی

موضوع تعمیرات و نگهداری در چیلرهای تراکمی به دلیل وجود کمپرسور و فن (در نوع هوا خنک) بسیار حائز اهمیت است و سهلانگاری در مورد آن میتواند نتایج جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

هرچه تعداد تجهیزات دوار که مجهز به الکتروموتور هستند مانند کمپرسور و فن در چیلر بیشتر باشد هزینه نگهداری و تعمیرات آن بیشتر خواهد بود.

در مورد چیلر تراکمی شستشوی کندانسور و برج خنک کننده (در نوع آب خنک)، کنترل فشارهای مکش و دهش، دماهای ورودی و خروجی و سطح روغن کمپرسور در اولویت مواردی است که باید در هنگام راهاندازی مورد توجه قرار بگیرد.

تعمیر و نگهداری چیلر تراکمی

نگهداری و تعمیر چیلر جذبی

در چیلرهای جذبی موضوع نگهداری و تعمیرات بسیار مهم است. کوچکترین سهلانگاری در این امر ممکن است به بروز مشکلات جدی و جبران ناپذیری بیانجامد.

یکی از شایعترین مشکلاتی که چیلرهای جذبی با آن روبرو میشوند بروز پدیده کریستالیزاسیون است. این پدیده زمانی رخ میدهد که ماده جاذب بیش از حد تغلیظ شده و بصورت کریستال مجاری و لولههای عبوری را مسدود کند.

کنترل جریان و دمای آب برج خنک کننده و عملکرد پمپ سولوشن و پمپ مبرد و همینطور دمای منبع گرمایی چیلر از مهمترین مواردی هستند که میبایست در هنگام نگهداری و راهبری چیلر جذبی مورد توجه قرار بگیرند.

باید توجه داشت که حتماً سختیگیر آب جبرانی برج خنک کننده در مدار باشد در غیر اینصورت آب ورودی از برج خنک کننده به چیلر سختی بالایی خواهد داشت و باعث گرفتگی کندانسور و کاهش سطح تبادل حرارتی میگردد.

تعمیر و نگهداری چیلر جذبی

سرویس دورهای چیلر

در جدول زیر به زمانبندی و مواردی که در دوره کارکرد دستگاه چیلر جهت نگهداری آن میبایست توجه شود اشاره شده است.

پس از راهاندازی چیلر اپراتور باید موارد زیر را به صورت دورهای چک کند.

 

مطالعه مقاله
چیلر تزریق پلاستیک چیست؟
ردیفنوع سرویس در بازدیدهای هفته‌ای
1سطح روغن بازدید گردد. (در صورتی که سطح روغن از حد مجاز پایین‌تر بود، روغن شارژ گردد)
2بازدید فشار روغن. (فشار روغن باید حدود 10~25 psi بالاتر از فشار مکش باشد)
3فشارهای کاری بالا و پایین (مکش و رانش) چک گردد.
4سایت گلاس مبرد رویت شود.

ردیفنوع سرویس در بازدیدهای ماهانه
1فن‌ها و الکتروموتور کندانسور هوایی و برج خنک کننده کنترل شود.
2  نازل‌های پاشش آب برج خنک کن مورد بازرسی چشمی گردد.
3کشش تسمه‌های برج خنک کن چک گردد. (به این ترتیب که با فشار ملایم دست به ازای هر متر تسمه فقط 16 میلیمتر تسمه پایین تر رود)
4صافی مربوط به پمپ برج بازرسی و در صورت گرفتگی  تمیز گردد.
5در صورت کثیف بودن تشت برج، آب آن تخلیه و اقدام به تمیزکاری شود.
6آمپر مصرفی مصرف کننده‌ها چک گردد.

سرویس دوره ای چیلر

بطور کلی توجه به موضوع نگهداری و تعمیرات به موقع تأثیر بسیار زیادی در افزایش عمر و کارایی دستگاه چیلر و همین‌طور کاهش قابل توجه مصرف برق دارد.

انجام بازدیدها و سرویسهای دورهای در ابتدا و انتهای فصل گرما باعث میشود تا در صورت وجود مشکل در عملکرد دستگاه موضوع عیبیابی شده و پیش از بروز خسارات جبرانناپذیر رفع عیب شود. مبحث نگهداری و تعمیرات در چیلرهای صنعتی از اهمیت بیشتری برخوردار است و دلیل آن ساعت کاری و استهلاک بالای چیلرهای صنعتی و حساسیت آنها میباشد.

در دسترس بودن قطعات یدکی، کارشناس و تکنسین سیستمهای تهویه مطبوع و سرمایشی جهت چیلرهای صنعتی یک الزام است.

 

مطالعه مقاله
چیلر جذبی چیست؟

پرسش‌های متداول

بله، در صورتی که نشتی زیاد باشد و یا در داخل اواپراتور و کندانسور آب خنک باشد، می‌تواند آسیب جدی به کمپرسور وارد کند.

دلایل زیادی از جمله کم بودن روغن، ورود مبرد مایع، شکسته شدن شاتون یا سوپاپ‌ها، می‌تواند دلیل سر و صدای زیاد کمپرسور باشد.

افزایش فشار دیس‌شارژ، آسیب دیدن سیم پیچ، وجود گیر در حرکت شاتون‌ها، از دلایل عمده افزایش آمپر کمپرسور می‌باشد.

دلیل اصلی، وجود مبرد به صورت مایع در داخل روغن کمپرسور می‌باشد.

دلیل اصلی اختلاف کم diff در کنترل فشار پایین چیلر است، همچنین خرابی کنتاکتور نیز می‌تواند باعث خاموش / روشن شدن متوالی کمپرسور می‌باشد.

4.6/5 - (9 امتیاز)

One thought on “تعمیر و نگهداری چیلر

  1. علی فرده غانی میگوید:

    بسیار عالی..مخصوصا در مورد تست کپسول ازت که بسیار خطرناک است..ممنون بابت مطالب زیباتون

  2. احمد میگوید:

    ممنون بابت این مطالب مفید. گروه آبگین تهویه از جهت تخصص و تعهد کاری بسیار مورد قبول بنده میباشد. در زمینه ی تعمیر و نگهداری و خدمات پس از فروش‌ نیز بسیار متعهد میباشند.
    با تشکر از تیم حرفه ای آبگین تهویه

  3. علی معرف میگوید:

    در صورت سرریز شدن مایع از expansion valve نشتی صورت میگیره و به کندانسور فشار نمیاد .

  4. محمد عماد میگوید:

    باسلام و احترام
    سیستم سرمایش ساختمان ما چیلر کلینت مدل CHA/K 786P هست که 4 سال در بهار و تابستان روشن بوده و در حال حاضر هم ظاهراً مشکلی ندارد.
    آیا نیاز به بازدید و سرویس دارد یا خیر؟
    آیا شرکت شما انجام می‌دهد؟
    هزینه آن چقدر است؟
    ممنون.

    • AbginTahvieh میگوید:

      درود بر شما
      لطفاً شماره تماس خودتون رو برای ارتباط واحد فنی با شما جهت پاسخ به تمام سوالاتتون برای ما ارسال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با واحد فنی
مشاوره خرید