کندانسور آبی چیست؟

کندانسور آبی چیست؟

 

اینفوگرافی کندانسور آبی چیست؟

در این نوع کندانسور مبرد داغ خروجی از کمپرسور با آب تبادل حرارت کرده و تقطیر میشود و به صورت مایع از کندانسور خارج میگردد.

راندمان در کندانسور آبی بیشتر از کندانسور هوایی است و فشار کاری مبرد در کندانسور آبی پایینتر از کندانسور هوایی است.

برای سرد کردن و تقطیر مبرد در کندانسور آبی نیاز به برج خنک کننده میباشد تا آب پس از گرفتن گرمای مبرد به سمت برج خنک کننده رفته و مجدداً سرد شود و به کندانسور برگردد.

نیاز به سختی گیری از آب در گردش بین کندانسور آبی و برج خنک کننده و همین‌طور اسیدشویی کندانسور آبی در اول فصل راهاندازی و نیاز به برج خنک کننده و سیستم پمپاژ از معایب این نوع کندانسور میباشد.

از کندانسور آبی (Water Cooled Condenser) در ساخت چیلر تراکمی آب خنک استفاده میشود که صرفاً در مناطق گرم و خشک و معتدل کاربرد دارد و از این نوع چیلر نمیتوان در مناطق با رطوبت نسبی بالا استفاده نمود.

دانلود فایل PDF مقاله کندانسور آبی چیست؟

انواع کندانسور آبی

کندانسورهای آبی به دو نوع پوسته و لوله و صفحهای تقسیم میشوند که از هر دو میتوان در ساخت چیلرهای آب خنک استفاده نمود. هر یک از این دو نوع کندانسور آبی دارای معایب و مزایایی هستند که در ذیل به آنها میپردازیم.

کندانسور پوسته و لوله

کندانسور پوسته و لوله

کندانسور آبی پوسته و لوله از یک پوسته فولادی بدون درز جهت تحمل فشار بالای مبرد سوپرهیت ورودی به کندانسور و همچنین لولههای مسی بدون درز آنها فیندار که درون آن آب بین کندانسور و برج خنک کننده در جریان است تشکیل شده است.

از مزایای قابل توجه کندانسور پوسته و لوله طول عمر بالا و قیمت مناسب آن است و از معایب آن میتوان به بزرگتر بودنش نسبت به کندانسور آبی صفحهای اشاره کرد.

از تولید کنندههای موفق کندانسور آبی پوسته و لوله میتوان به شرکت آبگین تهویه اشاره کرد.

ساختار کندانسور پوسته و لوله

کندانسور صفحهای

انتقال حرارت در یک کندانسور صفحهای در داخل صفحات راه‌راه بین مبرد سوپرهیت و آب در گردش اتفاق میافتد. آببندی بین صفحات توسط جوش لیزری و واشر انجام میشود. بخار در کانال جوش خورده میشود و آب خنک کننده از کانال واشر عبور میکند.

ساختار کندانسور صفحه‌ای

اندازه شکاف کانال نامتقارن است و شکاف بیشتری در سمت بخار و شکاف کمتری در سمت آب خنک کننده وجود دارد. نتیجه آن افت فشار بسیار کم در طرف بخار و سرعت و تلاطم زیاد در طرف آب خنک کننده است. این نوع طراحی بازده انتقال حرارت را به حداکثر و رسوب را به حداقل میرساند.

از تولید کنندههای موفق کندانسور صفحهای میتوان به شرکت دانفوس و آلفالاوال اشاره کرد.

کندانسور صفحه‌ای

مقایسه کندانسور صفحهای و پوسته و لوله

برای مقایسه کندانسور صفحهای و پوسته لوله موارد زیادی را میبایست مد نظر قرار داد.

امروزه برای کاهش ابعاد دستگاه و بالا بردن راندمان چیلرها تولیدکنندگان به سمت استفاده از کندانسورهای صفحهای روی آوردهاند اما عدم توجه به کیفیت و سختی آب و فشار در قسمت دهش کمپرسور باعث بروز نشتی و خرابی زود هنگام در این نوع کندانسور ها میشود.

در مقابل کندانسورهای پوسته لوله به دلیل راندمان کمتر و اندازه بزرگتر باعث افزایش ابعاد چیلر میشوند و این موضوع کارفرمایان را برای جانمایی چیلر محدود میکند.

در جدول زیر اهم معایب و مزایای هر دو نوع کندانسورهای آبی پرداخته شده است.

نوع کندانسورمزایامعایب
پوسته و لولهطول عمر بالاابعاد بزرگ
هزینه اولیه پایین
قابلیت تعمیر
صفحه‌ایراندمان بالاطول عمر پایین
ابعاد کوچکهزینه اولیه بالا
مطالعه مقاله
قطعات تشکیل دهنده چیلر

مقایسه کندانسور صفحه‌ای و پوسته و لوله

هزینه انواع کندانسور آبی

قیمت کندانسورهای آبی با توجه به نوع آنها، شرکت سازنده و جزییات مواد اولیه مصرف شده در آنها میتواند متغیر باشد.

برای مقایسه قیمت کندانسورها میبایست آنها را در شرایط یکسان مورد بررسی قرار داد. در ظرفیت یکسان کندانسور آبی نوع پوسته و لوله قیمت به مراتب پایینتر از کندانسور نوع صفحهای دارد.

مواردی که در تعیین قیمت کندانسور ها تأثیرگذار هستند در جدول زیر آمدهاند.

ردیفمشخصات کندانسور
1قطر پوسته
2طول پوسته
3قطر تیوب‌ها
4طول تیوب‌ها
5ضخامت تیوب‌ها
6تراکم فین تیوب‌ها

هزینه انواع کندانسور آبی

راندمان

موارد متعددی در بالا یا پایین رفتن راندمان کندانسور تأثیر گذارند از جمله دما آب ورودی به کندانسور، سختی آب، سطح تبادل حرارتی و … .

بدین معنا که با کاهش دما و سختی آب و افزایش سطح تبادل حرارتی راندمان کندانسور نیز افزایش مییابد.

در مقایسه راندمان بین کندانسور صفحهای و پوسته و لوله میتوان گفت که راندمان کندانسور صفحهای به اندازه قابل توجهی بیش از کندانسور پوسته و لوله است و این مسئله باعث میشود کندانسور صفحهای با سطح تبادل و ابعاد کمتر راندمان بیشتری از کندانسور صفحهای داشته باشد.

راندمان کندانسور آبی

بطور کلی کندانسورهای آبی به دلیل راندمان بالاتر و ابعاد کوچکتر برای جانمایی و نصب در موتورخانهها مناسبتر هستند. از طرفی عدم توجه به موضوع نگهداری آنها میتواند باعث بروز نشتی در کندانسور و آسیب رسیدن به کمپرسور شود.

در هنگام انتخاب چیلر با کندانسور آبی حتما میبایست برج خنک‌کننده مناسب با ظرفیت مکفی نیز تهیه شود. به دلیل فشار پایین مبرد در داخل کندانسور آبی در مقایسه با نوع هوایی طول عمر کمپرسور نیز در چیلرهای آبی بیشتر است.

 

مطالعه مقاله
کمپرسور اسکرال (حلزونی) چیست؟

پرسش‌های متداول

بله، نصب شیر اطمینان یا سوپاپ در همه نوع کندانسور الزامی است و وظیفه آن جلوگیری از افزایش فشار مبرد در داخل کندانسور است.

کندانسورهای آبی در فشار حدود 1.5 برابر فشار کاری به مدت 24 تا 72 ساعت تست نشتی می‌شوند.

در داخل کندانسور پوسته و لوله مبرد داغ در داخل پوسته و آب سرد در داخل تیوب‌ها در گردش هستند.

نصب صافی آب در خروجی برج خنک کننده به سمت کندانسور الزامی است.

بله، نصب سختی گیر در مسیر آب جبرانی برج خنک کننده الزامی است و عدم نصب آن باعث بروز رسوب و کاهش سطح تبادل حرارتی در داخل کندانسور می‌شود.

5/5 - (6 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با واحد فنی
مشاوره خرید