پکیج یونیت چیست ؟

پکیج یونیت چیست ؟

یکی از بهترین گزینه ها جهت تهویه مطبوع تابستانی و زمستانی برای کاربری های متنوع و مختلف دستگاه پکیج یونیت است ,به کمک پکیج یونیت سرمایشی و گرمایشی علاوه بر تامین دمای هوای مورد نیاز جهت فضای مورد تهویه می توان هوا را تصفیه نمود و فشار مثبت ایجاد کرد.

از دستگاه پکیج یونیت جهت تهویه مطبوع ساختمان های اداری , اتاق های تمیز , مراکز فرهنگی و تفریحی ,مراکز درمانی و مراکز آموزشی استفاده می شود .ساختمان پکیج یونیت از دو بخش اصلی هواساز و کندانسینگ یونیت تشکیل شده است , که بخش کندانسینگ یونیت وظیفه تولید برودت و سرما و قسمت هواساز وظیفه تامین هوای مورد نیاز جهت تهویه را دارد .

اینفوگرافی پکیج یونیت

به این نکته نیز باید توجه داشت جهت تهویه مطبوع زمستانی بخش هواساز مجهز به کویل آب گرم میباشد که آب گرم آن توسط بویلر تامین میشود .به دستگاه پکیج یونیت با ظرفیت های پایین و میانی هوادهی و سرمایشی روف تاپ پکیج اطلاق میشود و در ساختار هیچ تفاوتی با پکیج یونیت ندارد و در واقع روف تاپ پکیج نوعی پکیج یونیت است .

دستگاه پکیج یونیت دارای دو قسمت اصلی است که در زیر به آنها اشاره شده است :

کندانسینگ یونیت 

یکی از قسمت های اصلی دستگاه پکیج یونیت بخش کندانسینگ یونیت آن است ,وظیفه کندانسینگ یونیت تولید برودت و سرما از طریق سرمایش تراکمی می باشد, نحوه عملکرد آن بدین طریق است که مبرد پس از تبادل حرارتی با هوا در داخل کویل DX (انبساط مستقیم) که نقش اواپراتور سیستم را دارد و در داخل هواساز قرار گرفته تبخیر شده و با فشار و دمای بالاتر به سمت کمپرسور حرکت میکند, مبرد تبخیر شده خروجی از کویل سرمایی DX هواساز در داخل کمپرسور متراکم شده و با فشار و دمای بالاتر به سمت کندانسور رانده می شود, مبرد داغ سوپرهیت در داخل کندانسور در نتیجه تبادل حرارتی با محیط بیرون تقطیر شده و بصورت مایع پر فشار به سمت اکسپنشن ولو (شیر انبساط) جاری می گردد, مبرد مایع پرفشار پس از گذر از اکسپنشن ولو منبسط شده و فشار آن تا فشار اولیه کاهش می یابد و با سطح فشار و دمای پایین مجددا وارد اواپراتور(کویل سرمایشی) میشود و سیکل تبرید تکمیل می گردد .

نحوه اتصال بخش کندانسینگ یونیت به بخش هواساز از طریق لوله کشی مسی اتفاق می افتد بدین صورت که خط ساکشن (کویل سرمایشی به کمپرسور) و خط مایع (کندانسور به اکسپنشن ولو) دو قسمت را جهت تکمیل مدار تبرید متصل می کند .

باید توجه داشت درست است که اکسپنشن ولو جزء مدار تبرید کندانسینگ یونیت میباشد اما برای عملکرد بهتر و موثر تر آن را در ورودی کویل سرمایشی DX و داخل هواساز نصب میکنند .

کندانسینگ یونیت 

هواساز 

بخش اصلی بعدی پکیج یونیت قسمت هواساز آن میباشد ,

وظیفه قسمت هواساز در پکیج یونیت سرمایشی و گرمایشی تامین هوای مورد نیاز جهت تهویه و فیلتراسیون آن می باشد,

شکل کار هواساز در پکیج یونیت بدین گونه است که با مکش هوای بیرون و گذر دادن آن از روی بسترهای فیلتراسیون آن را تصفیه نموده و با عبور دادن آن از روی کویل های سرمایشی یا گرمایشی باعث کاهش یا افزایش دمای آن می شود.

هواساز در پکیج یونیت دارای سه قسمت اصلی است :

هواساز

قسمت فن (Fan section)

در این قسمت از هواساز پکیج یونیت فن دستگاه تعبیه می شود , وظیفه فن ایجاد فشار منفی در داخل دستگاه هواساز و مکش هوا از محیط بیرون و تزریق آن به فضای مورد تهویه می باشد.

بسته به کاربری پکیج یونیت و افت فشار هوا نوع فن هواساز آن می تواند از نوع سانتریفیوژ با پره های فوروارد , بکوارد و یا پلاگ فن باشد.

Fan section

قسمت فیلتراسیون (Filter section)

در این قسمت فیلترهای هواساز نصب می شوند , به به کاربری هواساز و درجه تمیزی هوای تحت تهویه تعداد بستر های فیلتراسیون و نوع و راندمان فیلتر ها می تواند متغیر باشد .

قسمت فیلتراسیون

قسمت کویل ها (Coil section)

در این قسمت هواساز پکیج یونیت کویل های سرمایشی (نوع dx) و گرمایشی (آب گرم) نصب می شوند

وظیفه این کویل های کاهش دمای هوای ورودی به هواساز توسط کویل سرمایشی در فصل گرما و افزایش دمای هوای ورودی به هواساز در فصل سرما می باشد .

کویل ها

پکیج یونیت بهتر است یا هواساز- چیلر

پاسخ به این سوال بطور قطعی ممکن نیست و به عوامل مختلف و متنوعی وابسته است از جمله نوع کاربری , ظرفیت هوادهی ,ظرفیت برودتی , اقلیم محل نصب و امکانات تعمیرات و نگهداری کارفرما .

بطور کلی می توان گفت استفاده از پکیج یونیت برای ظرفیت های حرارتی و برودتی کم و متوسط مناسب تر است و در شرایط برابر هزینه نگهداری و تعمیرات و همچنین استهلاک پایین تری دارد,

از آنجاییکه دمای اواپراتور در کویل DX هواساز پکیج یونیت دمای بالاتری نسبت به چیلر است در نتیجه کندانسور در قسمت کندانسینگ یونیت پکیج یونیت ظرفیت دفع حرارتی بالاتری نسبت به کندانسور چیلر دارد پس طبیعتا سطح تبادل بیشتری نیز دارد و از آنجایی که در پکیج یونیت آب به عنوان مبرد حذف شده است و مبرد مستقیما با هوا تبادل حرارت دارد لذا هزینه سیستم پمپاژ و لوله کشی جهت انتقال آب سرد اواپراتور چیلر نیز در این تجهیز حذف شده است .

پکیج یونیت بهتر است یا هواساز- چیلر

پکیج یونیت هایژنیک

در اتاق های تمیز کوچک یا جهت اتاق های جراحی در کلینیک های زیبایی و مراکز درمانی می توان از پکیج یونیت هایژنیک استفاده نمود ,

در این نوع پکیج یونیت قسمت هواساز آن دارای الزامات هواساز هایژنیک را دارد 

جدار داخلی این نوع هواساز از ورق استیل بوده و فن آن از نوع کوپل مستقیم و پلاگ فن است , تعداد بستر های فیلتراسیون در این نوع هواساز حداقل چهار بستر بوده تا هوای خروجی از دستگاه پکیج یونیت دارای کیفیت مناسب جهت اتاق های تمیز و تهویه اتاق جراحی باشد,

مهمترین و اصلی ترین بخش تفاوت پکیج یونیت هایژنیک با نوع استاندارد آن فقط قسمت هواساز آن است که می بایست دارای الزامات هواساز هایژنیک مناسب فضاهای تمیز باشد .

پکیج یونیت هایژنیک

بطور کلی دستگاه پکیج یونیت سرمایشی و گرمایشی یک انتخاب کامل و مناسب جهت تهویه مطبوع تابستانی و زمستانی جهت کاربریهای مختلف و متنوعی از قبیل صنعتی ,تجاری , مسکونی , اداری, فرهنگی, ورزشی , آموزشی , تفریحی و غیره میباشد.

مهمترین مزیت دستگاه پکیج یونیت حذف آب و به تبع آن حذف سیستم پمپاژ و کاهش هزینه های راه اندازی و و نگهداری میباشد .

استفاده از این دستگاه برای ظرفیت های کم و میانی هوادهی و سرمایشی پیشنهاد می شود و برای استفاده از آنها برای ظرفیت های بالا نیز ممنوعیت و مشکلی موجود نخواهد داشت .

 

مطالعه مقاله
کمپرسور دانفوس (Danfoss)

 

پرسش‌های متداول

خیر در صورت انتخاب صحیح و طراحی و درست هیچ تفاوتی در ظرفیت برودتی وجود ندارد .

در ظرفیت های پایین و تا حدی میانی قیمت پکیج یونیت مناسب تر است .

با اختلاف کمی مصرف برق پکیج یونیت کمتر است اما در واقع میتوان مصرف آنها را یکی دانست .

تفاوت چندانی ندارند و در واقع روف تاپ پکیج نوعی پکیج یونیت است ,میتوان گفت به پکیج یونیت در ظرفیت های پایین روف تاپ پکیج گفته میشود.

بله در صورت امکان کانال کشی میتوان از این دستگاه برای تهویه منزل استفاده نمود .

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ارتباط با واحد فنی
مشاوره خرید